Premium

'Aandacht gaat steeds meer naar lokale adverteerders'

'De explosieve groei in marketingkanalen biedt juist kansen voor MKB'ers,' zegt Cindy Crijns van ReachLocal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het MKB staat nou niet bepaald bekend als een segment dat marketing hoog in het vaandel draagt. Maar voor zover MKB&;ers aan marketing doen, is de trend duidelijk: steeds meer wordt uitgegeven aan online, met Google Adwords voorop, vaak in de vorm van banners en steeds meer ook van advertenties in de sociale Media.

Nu kan je online marketing geheel zelf doen. Google Adwords is daarvoor specifiek ingericht, maar vaak blijkt het toch een vak te zijn en heeft het bedrijf daar niet de tijd voor en de focus op. Er is dus ook een scala aan min of meer professionele bedrijven die met name Adwords campagnes voor opdrachtgevers beheren en runnen.

ReachLocal is hier een van de grotere partijen in. Het beursgenoteerde bedrijf, gevestigd in Los Angeles, is opgericht in 2004 en sinds een paar jaar ook actief in Nederland. Deze maand lanceerde het een partnerprogramma waardoor Nederlandse bureaus en mediabedrijven een rol als reseller van producten en marketingsystemen van derden kunnen innemen. Naar aanleiding hiervan, legden we Cindy Crijns, senior marketing manager Europe, een aantal vragen voor.

1. Waarom het besluit om ReachLocal via een partnerprogramma te gaan aanbieden? Hebben marketing- en mediabedrijven niet voldoende expertise in huis om klanten te bedienen in lokale behoeften?

&;Het partnerprogramma is een mes dat aan twee kanten snijdt. Voor marketingbedrijven en bureaus is het een mogelijkheid om hun dienstverlening uit te breiden met ons online marketing systeem voor MKB-bedrijven. Mediabedrijven,  zoalsregionale dagbladen, die online niet heel sterk zijn kunnen via ons systeem meer opties aanbieden aan hun adverteerders. Voor ReachLocal is dit partnerprogramma een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie in Nederland.&;

2. ReachLocal is sinds 2011 actief in Nederland. Hoe reageren marketing- en mediabedrijven? Is er aandacht voldoende aandacht voor lokale adverteerders?

&;De aandacht is de afgelopen jaren steeds meer naar lokale adverteerders gegaan. Google zag deze verschuiving ook en voerde daarom in 2012 de Venice update uit, waardoor lokale content voorrang krijgt in de zoekresultaten. Als MKB&;er wil je graag lokaal gevonden worden; een klant die twee steden verderop woont, is vaak al minder relevant. De MKB&;er kan via online marketing precies zien wat de return on investment is.&;

3. Het MKB heeft over het algemeen niet veel interesse in marketing, zeker als het gaat om offline aanbieders. Zien jullie dit veranderen?

&;Ja. De explosieve groei in marketingkanalen de laatste jaren biedt MKB&;ers juist mogelijkheden om met beperkte budgetten heel gericht diensten of producten aan de man te brengen. Een van de grote uitdagingen voor MKB’ers is, om wijs te worden uit al die kanalen en een gefundeerde keuze te maken waar je marketingbudget naar toe gaat. Wij horen vaak van klanten dat hun eigen trial en error aanpak niet werkte. Omdat bij ons alles meetbaar is, kunnen ze hun hele budget schuiven naar online kanalen, advertentiemogelijkheden en zoekwoorden die de meeste conversie geven.&;

4. Wat voegt Reach Local specifiek toe voor lokale winkeliers?

&;60 procent van de consumenten begint zijn zoektocht naar een lokale leverancier online. De bakker om de hoek zal voor consumenten bekend zijn, maar wat als je een advocaat, een plastisch chirurg of een autoschadebedrijf nodig hebt? Die zoekt het merendeel van de bevolking met een zoekmachine. Het zijn juist dat soort bedrijven dat gebruik maakt van onze diensten.&;

5. Ik begrijp dat Reach Local wereldwijd de grootste mkb-partner is van Google Adwords. Is het niet een beperking om te focussen op search?

&;Ja, maar ons aanbod gaat veel breder dan search. We helpen MKB-bedrijven ook hun web presence te bouwen en online te adverteren met zoek-advertenties, remarketing en display advertising. Daarbij bieden we een leadconversiesysteem aan waarmee MKB-bedrijven kunnen meten welke marketingmiddelen de meeste klanten opleveren. Met die kennis kunnen bedrijven hun marketingbudgetten en -activiteiten bijsturen. En, uniek in de online marketing wereld, via ons platform worden alle inkomende telefoongesprekken opgenomen. Dit biedt weer informatie die zeer waardevol is voor serviceverbetering of trainingen/inwerken.

6. Laatste puntje: de financiële resultaten van Reach Local staan . Eerder is uitgesproken dat het bedrijf in de 2e helft van het jaar weer winstgevend wil zijn. Gaat dat lukken?

Crijns verwijst naar de update die ReachLocal ieder kwartaal op zijn website publiceert voor investeerders. Een snelle blik  leert dat het bedrijf op weg is om hier te komen.

Sharon Rowlands, Chief Executive Officer. "We are taking a swift, proactive approach to expense management that resulted in better than previously estimated adjusted EBITDA results for the quarter. We are encouraged by these results as we continue to prioritize a return to profitability in the second half of 2015."

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie