Belgisch marketingconsultingbureau The House of Marketing deed onderzoek onder Belgische marketeers naar wat zij van festivalsponsoring vinden.
Een conclusie in het onderzoek is dat een minderheid van de marketeers festivals sponsort.
Festivalsponsoring moet volgens Belgische marketeers voornamelijk leiden tot de verbetering van de merkbekendheid en het merkimago.
Het wordt weliswaar beschouwd als een krachtig communicatiemiddel (73 procent), maar de meningen zijn verdeeld over het competitief voordeel (50 procent). 80 procent vindt het moeilijk om de ROI van festivalsponsoring te meten.
81 procent is van mening dat dat muziekfestivals zich niet meer tot één enkele doelgroep richten. Meerdere doelgroepen bemoeilijkt daardoor leveren van individuele unieke ervaringen, die volgens de marketeers belangrijk zijn.
Affiniteit tussen eigen doelgroep en publiek
De affiniteit tussen de eigen doelgroep en het publiek van het festival is de voornaamste beslissingsfactor voor festivalsponsoring te zijn, zo blijkt uit het onderzoek. Gevraagd naar wie volgens hen de typische festivalganger is, geven de ondervraagde marketeers aan:
- Mannelijke hipster
- 18-24 jaar oud
- Bezoekt gemiddeld twee festivals per jaar
- Ethisch verantwoord
- Eerder muziekliefhebber dan party animal
- Eerder bierliefhebber dan foodie
58 procent meent dat festivalgangers budgetbewust zijn en geen big spenders. Marketeers zijn ervan overtuigd dat festivalgangers altijd in connectie met anderen willen zijn. Bezoekers tijdens het festival via sociale media activeren is belangrijk voor marketeers, aldus de onderzoekers.
Meest impactvolle festivalactivaties
Festivalgangers aanmoedigen producten en diensten uit te proberen staat in de top 4 van de doelen van marketeers bij festivalsponsoring. 78 procent geeft aan dat, net zoals het aanbieden van typische festivaldiensten (zoals batterijladers, paraplu’s), het uitdelen van gratis gadgets en producten de meest impactvolle festivalactivatie is om in contact te treden met de bezoekers.
Het aanbrengen van een logo op het podium en de organisatie van wedstrijden met prijzen zijn volgens de respondenten zonder meer succesvol in tegenstelling tot het plaatsen van gepersonaliseerde vlaggen en banners.
Bierleverancier
Biermerken zijn bij uitstek geschikt om hun naam aan festivals te verbinden. Het is dit jaar vooral Heineken die aan de weg timmert in het Nederlandse festivalgebeuren.
Een paar dagen geleden werd bekend dat het biermerk nu ook op een van Nederlands grootste festivals, Lowlands, het bier gaat leveren - ten koste van Grolsch.
Dit houdt ook in dat Heineken onder andere zijn naam mag geven aan de een-na-grootste tent, tot 2015 de Grolsch-tent genoemd.
Heineken levert nu aan ruim 50 procent van de relevante Nederlandse festivals het bier.
Foto: Pixabay
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!