De mobiele revolutie heeft voor bedrijven een nieuwe manier gebracht om consumenten te bereiken. Tegenwoordig zijn er meer dan 3 miljard mensen 24/7 verbonden met hun smartphones. Deze mensen downloaden meer dan 100 miljard applicaties per jaar en besteden vier keer meer tijd aan applicaties dan op het mobiele web. Dit biedt een enorme kans voor merken en bedrijven.
Ondanks dat ondernemers met hun mobiele applicaties veel hogere conversies realiseren dan met mobiele browers en deskop, stoeien veel merken met het rendabel maken van applicaties. Niet in de laatste plaats doordat veel bedrijven de app zien als een functionele toepassing, terwijl het eigenlijk een uiterst interactief en persoonlijk instrument om de dialoog met de klant mee te zoeken.
Net als in een fysieke winkel is persoonlijk beandering cruciaal. Alleen die manier kun je bestaande gebruikers verleiden om de app te blijven gebruiken.
Wat kunnen bedrijven doen om de dialoog van hun app te optimaliseren? Mobile Loyalty heeft hier de volgende best practices voor in kaart gebracht:
#1 Personaliseer de campagnes
Laat zien dat je de klanten kent en personaliseer de berichten. Zo kan de naam van de klant altijd in de aanhef worden gezet als dat in de context van het bericht past. Mobiel is persoonlijk en een klant verwacht persoonlijke communicatie. Het is algemeen bekend dat gepersonaliseerde e-mails leiden tot hogere open rates, click through-rates en omzet. Hetzelfde is van toepassing voor mobiele communicatie.
#2 Stuur berichten in de lokale tijdzone
Voorkom dat berichten op ongelegen momenten worden verstuurd, namelijk als mensen liggen te slapen. Merken die internationaal actief zijn en dus te maken hebben met andere tijdzones, dienen te zorgen dat de Mobile Marketing Automation software uitgerust is met een lokale tijdzonefunctie.
#3 In-app chat
Chat is een veel gebruikt middel in het sociale leven. Het gebruik van chat op websites zien we dan ook steeds vaker toegepast worden, immers een gebruiker wil niet altijd bellen. Het is dan fijn om online direct via de chat vragen te stellen en geholpen te worden. Applicaties lenen zich er uitermate goed voor om direct via chat contact te zoeken met een merk. Het is een handige functie die meerwaarde geeft dankzij het persoonlijke contact.
#4 Preference center
Door klanten controle over de communicatie te geven, kun je een sterke relatie opbouwen. Maak een zogenoemde preference center waar gebruikers zelf kunnen instellen wanneer, hoe vaak en via welk kanaal ze boodschappen willen ontvangen. Door het bieden van een preference center in de eigen applicatie heeft de klant de controle en is de kans op opt-ins vele malen groter.
#5 Manage feedback
Onderzoek heeft aangetoond dat klanten eerder geneigd zijn om negatieve ervaringen te delen dan positieve. Het is daarom belangrijk dat de feedback op een gestroomlijnde manier is geïntegreerd in de CRM strategie. Wanneer klanten in de applicatie geen feedback kunnen delen, zal dit in app stores geplaatst worden met een kans op een 1-ster rating. Veel negatieve feedback heeft invloed op de ranking in app stores en het aantrekken van nieuwe klanten. Zorg dat klanten hun ervaringen laagdrempelig kunnen delen en dat de klanten die positief zijn over de applicatie en het merk hun feedback in app stores delen.
Meer uitleg en tips om een mobile strategie te optimaliseren kunt je vinden in de Whitepaper ‘De 10 beloften van Mobile Marketing Automation’.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!