Jaarlijstjes, wie houdt er niet van? Ook in de communicatie- en pr-sector zie ik ze voorbijkomen. Leuk, maar interessant is vooral: welke lessen kunnen we trekken uit de praktijk van vandaag? En welke van die lessen nemen we mee het nieuwe jaar in?
Als ondernemer ontwaarde ik in 2014 vijf belangrijke ontwikkelingen. Ontwikkelingen waarvan ik vermoed dat ze in 2015 ook spelen – en wellicht zelfs alleen maar belangrijker worden voor pr- en communicatiebureaus en hun klanten.
1. Schaarste
Goed nieuws: na een periode van neergaande conjunctuur doen bureaus het weer goed. Althans, de bureaus die zichzelf niet hebben kapotbezuinigd. Het gevolg is echter wel dat het steeds moeilijker wordt om goed personeel te vinden. De headhunters zijn daarbij actiever dan ooit, al bieden ze nauwelijks soelaas. Iedereen weet: waar veel vraag is, wordt het aanbod duurder. Dit geldt dus ook voor goed personeel. En voor de gewilde bureaus, die nu (eindelijk) hun prijzen verhogen.
2. Budgetverhoging
De pr-budgetten stegen het afgelopen jaar. En dat is goed nieuws; bedrijven beginnen meer en meer in te zien dat een pr-bureau een prima one-stop-shop is voor alles wat ze op communicatiegebied nodig hebben. Onder meer community-management en contentmarketing passen steeds beter bij traditionele pr. Daarnaast is het nu ook hét moment om te investeren in regionale aandacht, face-to-face-contact en acties met wederverkopers. Dat zijn de budget-allocaties die we in 2015 terugzien. Hulde aan de pr-managers die multi-channel denken, kansen zien en ze ook nog eens durven te pakken.
3. Van generalist tot specialist
Afnemers zijn achterdochtig ten opzichte van pr-experts die aangeven dat ze ‘alles’ kunnen. En terecht. Ze willen met iemand sparren, maar ook profiteren van specialismen in de uitvoering. Ik merk dat al een paar jaar in onze eigen praktijk en verwacht dat dit in de toekomst – met ruimere budgetten – alleen maar toeneemt. Waarom? Het medialandschap wordt immer complexer, branches vereisen meer kennis en afdelingen vragen vaker om een geïntegreerde aanpak van verschillende disciplines.
4. Bredere en langere pitches
Bij pitches vallen me twee zaken op. Allereerst blijken bedrijven in toenemende mate een keus te maken voor een bureau buiten de ‘usual suspects’. Kwamen we tot voor kort telkens dezelfde bureaus tegen, nu staan we soms op lijstjes met bureaus waar ik nog nooit van heb gehoord. De gedachte achter het samenstellen van lijstjes is anders. Men denkt in andere categorieën en benodigde specialismen/skills. Zo weten bijvoorbeeld verkeersbureaus en touroperators dat online kennis en ervaring belangrijker zijn dan alleen een goede relatie met reisjournalisten – en dat zie je vervolgens weer terug in hun shortlists. B2B-bedrijven kiezen daarnaast voor bureaus met B2C-ervaring, omdat dat creativiteit garandeert. En start-ups krijgen een uitnodiging of worden zelfs gekozen, omdat het bij de klant ‘anders’ moet.
Verder zag ik vooral lange longlists. Veel te lange longlists. We ontvingen dit jaar meer dan eens e-mails met invulformulieren waar de honden werkelijk waar geen brood van lusten. En dat alles zonder ook maar één persoonlijke aanhef. Alsof pr-bureaus kiezen over het zetten van kruisjes gaat. Natuurlijk is het aan iedereen om zelf te bepalen hoe ze ermee omgaan. Maar ga niet klagen als je verliest of niet eens wordt uitgenodigd. Ik verwacht namelijk niet dat de lange longlists minder voorbij gaan komen. Multinationals werken namelijk meer en meer met (zeer compliant) inkoopafdelingen. En kleinere bedrijven beschikken niet altijd over de meest professionele selecteurs, wat ook niet direct leidt tot geoliede inkoopprocessen. Dit is frustrerend voor partijen die vaak buiten de boot vallen. Toch adviseer ik bureaus om je erop voor te bereiden: pick your battles!
5. Free publicity wordt een schaars goed
Een trend die al een paar jaar geleden is ingezet en zeker niet minder gaat worden in 2015. Minder bladen, kritischere pers, meer aanbod van informatie en minder tijd bij de journalisten; het zijn zomaar wat ingrediënten. Daar staat tegenover dat user generated content en blogs (en vlogs) explosief groeien. Deze publicity is vaak wel onbetaald of niet zo heel duur, zolang je de dialoog maar durft aan te gaan met de uitgever/exploitant. Overall dus geen reden tot paniek. Er zijn kansen genoeg. Maar we moeten wel begrijpen dat de wereld is veranderd. Voor sommige opdrachtgevers betekent het accepteren van deze gewijzigde wereld een belangrijke mindshift. De ‘knipseltellers’ moeten echt op zoek naar een list.
Ik roep al een jaar of vijf dat het communicatievak nog nooit zo leuk is geweest. Voor iedere boodschap is een medium en een methode. Iedereen kan een medium zijn. Voor iedere zakelijke uitdaging is een oplossing. Pr krijgt steeds meer aandacht in het communicatieproces. Iedere trend biedt weer nieuwe kansen. Het houdt ons wakker en het vak dynamisch.
Hoe vaak ik de afgelopen weken niet heb geroepen hoeveel zin ik heb in 2015… En dat is niet voor niets. Ik hoop dat jij er net zo veel zin in hebt als ik!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!