In dit rapport (pdf) kijkt Ikea naar maatschappelijke trends, de gevolgen voor het leven thuis en hoe deze veranderingen terugkomen in het assortiment van de winkels.
Vier trends volgens de Zweden:
1. Groener leven
De verwachting is dat in minder dan 20 jaar 70 procent van de wereldbevolking in steden woont. Die verstedelijking is van grote invloed op het leven thuis, meent Ikea. Als gevolg is de behoefte aan natuur en een groener leven groter dan ooit. We willen weten wat we eten en waar het eten vandaan komt.
2. ‘Downsizen’
In de stad woont men vaak kleiner dan daarbuiten. ‘Mensen hebben minder ruimte tot hun beschikking. Er is echter een nieuwe definitie van groot en klein, beweert Ikea. ‘Het gaat niet om hoe klein de ruimte is, maar om hoe we extra ruimte kunnen creëren.’
3. Creatief
Ikea geeft daarnaast aan dat, omdat ‘onze wereld gedomineerd wordt door technologie’, consumenten behoefte krijgen om zich creatief te uiten en met hun handen te werken.
4. ‘Kleur is terug’
Ikea: ‘Een ander antwoord op de technologische ontwikkelingen en de daarbij behorende strakke, sobere en gestroomlijnde uitstraling is de vraag naar kleur. Er is behoefte aan meer authenticiteit. Zoals ambachtelijke producten en rijke materialen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!