Veel professionals in de PR en marketing vinden hun werk nutteloos. Ze scoren een tweede plaats, na kunstenaars, in een internationale ranglijst van beroepsbeoefenaren die hun eigen werk als overbodig beoordelen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Robert Dur (Erasmus Universiteit) en Max van Lent (Universiteit Leiden) die 100 duizend werkenden in 47 landen in de wereld onder de loep namen.
Anekdotisch
De twee wetenschappers wilden de verhalen onderbouwen die rondgaan over mensen die vinden dat hun werk van geen waarde of zelfs een negatieve impact heeft op de samenleving, vertelden ze de Volkskrant. ‘De bewijzen daarvoor waren tot nu toe vooral anekdotisch.’
Harde data
Maar nu zijn er dus harde data afkomstig uit het International Social Survey Program. Daarin wordt mensen gevraagd of ze het eens zijn met de uitspraak: ‘Mijn werk is nuttig voor de samenleving’. Driekwart beaamt dat.
Ongeveer 8% van de werknemers beschouwt zijn baan als sociaal nutteloos, en nog eens 17% twijfelt over de maatschappelijke waarde. Er is een groot verschil tussen werknemers in de publieke sector en het bedrijfsleven. Van laatstgenoemde beschouwt 11% zijn baan als nutteloos, terwijl slechts 3% van de werknemers in de publieke sector op die manier over zijn werk denkt.
Eenvoudige beroepen, plus PR en marketing
In het bedrijfsleven, valt de onderzoekers verder op, scoren de ‘eenvoudige beroepen’ met veel routinematige handelingen hoog evenals banen in financiën, sales, marketing en PR.
De laatstgenoemde categorie scoort zelfs een tweede plaats. 21% van de PR-professionals en marketeers vindt zijn baan van geen maatschappelijke waarde (n=143). Ze zijn uit verschillende landen afkomstig. De data zijn van 2015.