Albert Heijn België lanceert deze week een nieuwe communicatiecampagne: ‘De Wereld in het Kleijn’. De kern van de campagne is een komische serie met afleveringen van zo’n 8 á 9 minuten. Die content wordt doorvertaald naar alle mogelijke kanalen. Ook naar televisiecommercials.
Het doel van de campagne is om Vlaanderen te laten zien waar de supermarkt voor staat. Hoofd marketing bij Albert Heijn België Els Lagrou spreekt van een campagne die anders is dan de anderen.
‘Daarmee benadrukken we meteen het dna van ons merk. Albert Heijn België gaat altijd net dat ene stapje verder: in assortiment, in prijs, in innovatie - en nu ook in onze communicatie. Die belofte nemen we erg serieus, maar onszelf niet.’ Lagrou is uit op een mix van ‘verrassing, emotie, herkenbaarheid, straffe proposities, humor en zelfrelativering’. In de lange versie van de eerste commercial worden de medewerkers van een Albert Heijn-supermarkt geïntroduceerd:
Grens vervaagt
Albert Heijn België (74 winkels), werkt samen met Happiness (Brussel), geheel onafhankelijk van TBWA, dat de Nederlandse campagnes van Albert Heijn creëert. ‘Wij werken exclusief voor Albert Heijn België, we hebben het budget heel recent gewonnen, na een pitch’, zegt Geoffrey Hantson, chief creative officer bij Happiness. Het enige wat overeenkomt met de Nederlandse campagne is de pay-off. ‘In België gebruikt Albert Heijn inderdaad al jaren dezelfde merklijn als Nederland.‘
Co-creatie
Hantson stelt dat met ‘De Wereld in het Kleijn’ de grens tussen puur entertainment en reclame vervaagt. En dat is goed volgens hem, ‘want entertainment zou niet langer het “privilege” mogen zijn van grote internationale streamingplatforms maar ook van lokale commerciële merken. Zeker in deze wereld van extreem versnipperde aandacht voelt het als heel erg juist om als merk iets te maken waar de consument ook écht mee kan connecteren.’ De webserie is een co-creatie en co-productie van verschillende scriptschrijvers bij Happiness en scriptschrijver-regisseur Koen van Impe.
Kanalen
‘De Wereld in het Kleijn’ van Albert Heijn België is vrijdag 17 februari geïntroduceerd met een eerste pilot-aflevering van 8 minuten, tv-spots van 60” en 30”, online video’s, radio, poster ‘en nog veel meer’. De eerste aflevering is hier te bekijken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!