'We Live Here' van de gemeente Amsterdam is gekozen tot beste project in publieke communicatie van 2019. De vakjury kende het de Galjaardprijs 2019 toe omdat de inzending op de meest aansprekende en uitnodigende wijze deuren heeft geopend, letterlijk en figuurlijk.
Het project 'Bring Back The Youth' (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten won met 38 procent van de publieksstemmen won de Publieksprijs 2019.
De prijzen voor het meest innovatie, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein worden jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.
Communiceren tegen overlast
Het project 'We Live Here' begon in 2017 toen de gemeente Amsterdam zich afvroeg wat het met communicatie kon doen tegen overlast op de Wallen om de leefbaarheid te verbeteren? Hieruit ontstond in samenwerking met de buurtbewoners het project.
Eén van de buurtbewoners, Edwin Scholvinck, nam verrukt en verbaasd de Galjaardprijs 2019 in ontvangst: ‘We zijn begonnen met niks, eigenlijk met maar een paar bewoners. En blijkbaar deden we iets goed in onze communicatie, want op een gegeven moment stonden de The New York Times, BBC en een documentairemaker uit Polen op de stoep. Nu ben ik naast trotse bewoner ook nog eens de winnaar van de Galjaardprijs 2019!’
Uitgelaten juryvoorzitter
Het project 'Bring Back The Youth' (#BBTY) van de gemeente Rijssen-Holten won de Publieksprijs. In totaal zijn 3.688 stemmen uitgebracht, 38 procent hiervan was voor ‘#BBTY’. In het project wilde de gemeente Rijssen-Holten zich aantrekkelijk presenteren voor jongeren.
Juryvoorzitter Guido Rijnja toonde zich uitgelaten over de creativiteit en variëteit in de inzendingen: ‘Wie nog niet zeker wist dat alles in de overheid begint met communiceren, kan in deze etalage van vindingrijkheid zijn of haar hart ophalen. Prachtige parels, al mag de onderbouwing uitbundiger. Lichten boven de korenmaat!’
Andere projecten
De overige finalisten voor de Galjaardprijs 2019 waren: 'Onze tunnel' van Gemeente Rotterdam, de jeugdcampagne 'Je bent één klik verwijderd van cybercrime' van Politie Nederland en de 'Wapeninleveractie Rotterdam' van de politie-eenheid Rotterdam. De vakjury van de Galjaardprijs koos de vijf finalisten uit de 20 nominaties van de regiojury's. In totaal zijn er 36 projecten ingezonden voor de prijs.
De prijzen werden donderdag uitgereikt tijdens PubCom19, het Nationaal Congres Publieke Communicatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!