Door Marc van Eck
Achmea heeft met haar vuurwerkcampagne tongen losgemaakt. Ze heeft een maatschappelijk thema aangesneden en opgeroepen tot een dialoog waaraan massaal gehoor is gegeven, door voor- en tegenstanders. Sommige reacties waren leuk en constructief en anderen naar en destructief. Dat hoort erbij, dat oogst je als je lef toont.
Ik ben persoonlijk en professioneel bij de campagne betrokken, en mocht Achmea bijstaan bij het creëren van deze impactvolle commercial. Ik ben trots op wat we gemaakt hebben, vooral op Achmea en specifiek de raad van bestuur, die het onder aanvoering van de nieuwe ceo aangedurfd heeft.
Misschien is deze campagne wel het eerste echte voorbeeld van brand-activism in Nederland. Op social media werd Achmea al met Nike vergeleken, een mooier compliment kan je denk ik niet voorstellen.
(tekst loopt door onder video)
Vak en wereld beter maken
Marketing gaat vandaag de dag over waardecreatie. Die is er primair voor je klant en in toenemende mate gelukkig ook voor de wereld waarin we leven, en waar we iets zuiniger op moeten zijn.
Het marketingvak kan en moet meer betekenen voor de samenleving. Dit is een van de redenen dat ik in het vak actief ben, boeken schrijf, colleges geef en een paar jaar geleden voorzitter ben geworden van het College van Register Marketeers onderdeel van het Nima.
Samen proberen we het vak beter te maken, meer betekenis te geven, elkaar uit te dagen en te inspireren, in gesprek en dialoog. In die context heeft de vuurwerkcampagne van Achmea een onschatbare waarde, voor de maatschappij, omdat die vuurwerktraditie toch echt nare effecten heeft, maar ook voor het vak marketing en met name voor al die corporates die al wel aangeven graag te willen, maar nog weinig durven te doen. Juist omdat zij bang zijn voor wat ze te verliezen hebben en de tegenwind die dit van een activistische minderheid kan oproepen. Denk maar eens aan de traditie van vuurwapens die ze aan de overkant van de oceaan nog hebben.
Wat is oneerlijk
En toen was er de Reclame Code Commissie. De vuurwerkbranche vond de commercial van Achmea misleidend omdat weliswaar alle genoemde feiten over de ellende van een gemiddelde oudjaarsnacht exact kloppen, maar niet alles rechtstreeks ontstaat door het zelf afsteken van vuurwerk.
Overigens wordt dit in de commercial ook niet gezegd, er wordt opgesomd wat er gebeurt op een oudejaarsnacht en vervolgens opgeroepen niet meer zelf vuurwerk af te steken en op zoek te gaan naar nieuwe tradities.
Hier is zoals gezegd massaal gehoor aan gegeven, met ongelofelijk leuke en inspirerende ideeën. De Reclame Code Commissie noemt de commercial oneerlijk, maar is de schade van legaal en illegaal vuurwerk afsteken niet oneerlijk? Terwijl ik dit schrijf lees ik ondertussen dat in Brabant twee woningen zwaar beschadigd zijn nadat er vuurwerk was afgestoken om maar een voorbeeld te noemen.
RCC is vorm van misleiding
Overigens blijkt dat niet de Reclame Code Commissie de uitspraak heeft gedaan, maar slechts de voorzitter. Het is dus de uitspraak van de Reclame Code Persoon. Good governance leert dat juist dialoog belangrijk is om tot inzichten te komen, de naam van de RCC suggereert dat ook, maar de praktijk blijkt anders, ook een vorm van misleiding lijkt mij.
Als vakman en burger vind ik dat de RCC een blindganger heeft laten afgaan. Helaas door veel media klakkeloos zonder reflectie overgenomen.
Op social media zie je gelukkig wel mooie reacties met oproepen om de commercial allemaal massaal te gaan bekijken en bijvoorbeeld mensen die zich afvragen waarom oproepen tot gokken wel mag en tot verstandig gedrag niet. Zoals vaak is de wishdom of the crowd groter dan die van de activistische minderheid of de Reclame Code Persoon.
Oproep: RCC links laten liggen
Ik roep daarom alle adverteerders van Nederland en alle reclamebureaus op na te denken over nieuwe tradities om ons vak beter te maken en de Reclame Code Commissie vanaf nu links te laten liggen. Blindgangers moet je immers niet oppakken. We kunnen en verdienen beter.
Marc van Eck is ceo van New Growth Strategies
Daarnaast hebben wij als JCDecaux jaarlijks enkele tonnen schade aan bushokjes en andere reclameobjecten als gevolg van oudejaars vandalisme. Dus ook zakelijk eens met Achmea dat het goed is om na te denken over "nieuwe" tradities.