Do the Right Thing
Baba Touré, sinds kort CEO Hammerfest en jurylid:
‘Cannes begon voor mij dit jaar wat eerder. Als Shortlist Jurylid in de categorie Social & Influencer mocht ik in de weken voorafgaand aan het festival cases beoordelen. Er zaten heel wat pareltjes tussen die ik ook weer tegenkwam in de kelder van het Palais. Mijn persoonlijke favorieten? Flipvertising van Samsung, waarbij het merk op een slimme manier het algoritme van de consumenten overnam, en Ridiculous Excuses Not To Be Inclusive, waarbij met humor, maar ook een scherpe toon, excuses worden belicht waarmee mensen met het Syndroom van Down te maken krijgen.
Naast het bekijken van al het werk had ik dit jaar ook een vol programma met talks. De tendens was anders dan tijdens mijn eerdere bezoeken aan Cannes. De wereld is aan het veranderen en dat voelde je in het Palais. Klimaatverandering, (geo)politieke onrust en ongelijkheid. Sir Martin Sorrell (S4Capital) opende de week met een interessante beschouwing over die veranderingen, waarbij natuurlijk het woord van de week (ja, daar is het: AI) niet mocht ontbreken. De COO van OpenAI, Brad Lightcap, voorspelde in zijn talk dat AI mogelijk kan helpen bij het oplossen van klimaatverandering. Laten we het hopen. Ook dat AI op de juiste ethische manier ingezet wordt. Een zorg die je op veel plekken hoorde aan de Croisette.
Na een drukke week geloof ik vooral dat creativiteit een cruciale rol kan spelen bij alle nodige maatschappelijke veranderingen. Patagonia liet dat zien in een talk waarin werd verteld hoe hun aangescherpte missie 'We are in business to save our home planet' verankerd is in alles wat ze doen. Ik zag het terug in het werk in het Palais. En ik wist het zeker toen ik mijn levende creative hero zag spreken: Spike Lee. Maker van het mooiste werk voor Nike, maar ook van de film met een titel die ik graag meeneem als souvenir uit Cannes: 'Do the Right Thing'. Want of het nou gaat over AI, de campagnes die we maken of de bedrijven die we bouwen, wanneer Do the Right Thing leidend is kunnen we ook in de toekomst creativiteit blijven vieren.'
'We hoeven ons in Nederland geen zorgen te maken over talent'
Daan Langstraat, Manager Brand & Campaign bij MediaMarkt:
‘In een wereld waarin AI steeds meer terrein wint, werd me in Cannes nog eens duidelijk dat de creatieve industrie zeker niet achterblijft in de adaptie van deze technologie. AI was hét onderwerp in Cannes. Het potentieel van AI is op verschillende gebieden natuurlijk al bewezen; van complexe data-analyse tot het realtime optimaliseren van campagnes. De aandacht lag in mijn ogen dan ook vooral op de kracht van generatieve AI, waarmee we de stap naar creatie maken.
Het viel me echt op dat, ondanks de inflatie die ook veel adverteerders raakt (dus ook bureaus en mediabedrijven), kosten nog moeite zijn gespaard om indruk te maken. Ik had hier, vanuit mijn rol als adverteerder, een dubbel gevoel bij.
Ondanks het feit dat we als Nederlands dit jaar niet geweldig hebben gescoord als het gaat om de prijzen, waren er op het gebied van winnaars twee persoonlijke favorieten: de bronzen leeuw voor The Mammoth Meatball van ons bureau Wunderman Thompson Benelux en de gouden Young Director Award voor de onwijs getalenteerde Lisette Donkersloot, voor haar tv-serie SiHame.
Waar ik ook heel blij van werd is de samenwerking die we vanuit MediaMarkt hadden met RA*W. Tijdens onze pitch in sneltreinvaart (gewonnen door Jesse van Maanen van Megawatt Group en Maartje Mestrini van Dentsu Creative, red.) heb ik met eigen ogen gezien dat we ons in Nederland voorlopig geen zorgen hoeven te maken over talent en ook niet om het veelbesproken gebrek aan arbeidsethos van deze millenials. Ik heb een groep jonge mensen aan het werk gezien die bulkte van het talent, enthousiasme, creativiteit en energie!
Zij gaan ervoor zorgen dat Nederland in de nabije toekomst vaker op het podium zal staan in Cannes.'
Niet al dat hippe, snelle
Regisseur Emma Branderhorst, verbonden aan Pink Rabbit en voor het tweede jaar op rij winnaar van goud bij de Young Director Awards:
'Ik schrok eigenlijk van hoe weinig Lions er door Nederland werden gewonnen dit jaar. Is er weinig ingezonden? Of zijn er gewoon weinig noemenswaardige producties gemaakt? De films die hebben gewonnen zijn veelal hele simpele, narratieve storytelling. Kijk naar de korte film van Apple met de hagedis (Grand Prix-winnaar in Film, het 'koningsnummer' van Cannes Lions, red.). Een paar shots, maar een heel duidelijk verhaaltje en het product is leidend in de film zonder dat het gepusht voelt.
Of de gouden Leeuw voor Women’s Aid, waarbij we in één lange take door een woonwijk heen bewegen, waarbij we in sound design voetbalwedstrijden en aanmoedigende fans horen. Uiteindelijk komen we tot stilstand bij een huis waarbij He's Coming Home staat geschreven op een enorme vlag die op de garage hangt. Met de boodschap dat bij grote voetbaltoernooien huiselijk wereld toeneemt.
Ik denk dat we in Nederland ook echt moeten kijken naar dit soort ‘simpele’, maar doeltreffende narratieve films. Zoals de Staatsloterij (van TBWA\Neboko, die ook brons heeft gewonnen). Super goede storytelling, duidelijk verhaal en goed uitgevoerd. Niet al dat hippe, snelle. Maar eerst kijken naar het verhaal, en less is more - dat is de essentie.
Ik neem een Gold Young Director Award mee naar huis en daarnaast een hele hoop visitekaartjes en Instagram-accounts van (jonge) creatieve mensen die ik heb ontmoet, en daarmee een hele hoop inspiratie en creativiteit. Maar ik blijf me verbazen over de schrikbarende prijzen van die passen voor het festival (dit jaar kostte de basispass 3,895 euro, red.). Zeker voor jongere mensen, die student af zijn, maar enorm geïnspireerd zijn en kunnen worden, en hun netwerk enorm kunnen verbreden op zo’n plek. Die bovendien de toekomst zijn van dit vak.'
'Dat laat wel zien wat het innovatieve vermogen is van ons land'
Frank Pynenburg, professioneel liefhebber van het vak en verbonden aan de Embassy of Dutch Creativity in Cannes:
‘Was Cannes in het verleden een feestje van de internationale reclamebureaus, sinds een paar jaar zijn het vooral de grote (media)platformen die de prominente plekken aan de boulevard hebben geclaimd. In dat kader sneed de opmerking van luis in de pels Gary Vaynerchuk wel hout: de stomste keuze was om media weg te halen bij reclamebureaus. Boodschap en middel zijn zo met elkaar verbonden dat je dit als merk veel beter bij één partij kan neerleggen. Dit werd in Cannes wel weer eens bevestigd.
Ik merkte dat de creatieve industrie ook zoekende is naar haar eigen relevantie. De wereld staat letterlijk en figuurlijk in de fik, en er zijn grote thema's die aandacht nodig hebben. Creativiteit wordt dan vaak genoemd als middel om problemen op te lossen. Het is tijd dat de laatste component van de marketing-definitie definitief meer aandacht krijgt. Dus niet alleen waarde vertegenwoordigen voor klanten en consumenten, maar juist voor de samenleving als geheel. Dat besef groeit gelukkig.
Over de staat van de Nederlandse creatieve industrie is het logisch dat er bij een prijzenfestival wordt gekeken naar het aantal Lions dat er wordt binnengehaald. Dan is als 'additional agency' genoemd worden toch minder dan als hoofdaannemer bij de credits te staan. Ik maak me niet zo'n zorgen over de positie van Nederland. We scoren als land altijd zeer hoog op de Global Innovation Index. Nederland stond op de 5e plek in 2022, dat laat wel zien wat het innovatieve vermogen is van ons land.
Welk 'souvenir' ik mee naar huis heb genomen? Ik was verrast om eigen prijswinnend werk uit een ver professioneel verleden tegen te komen. Aan het begin van iedere talk in het Palais werd een trailer getoond met een compilatie van eerder prijswinnend werk. Tot mijn blijde verbazing zag ik daarin een stukje van The Gift voorbij komen voor Philips TV (deze film was onderdeel van de Parallel Lines campagne voor de 21:9 Cinema TV van Philips en won in 2010 een Grand Prix in de categorie Film Craft, red.).'
'Artistieke filmkunst waar ik niks van snap'
Japie Stoppelenburg, oprichter en managing director Truus:
‘Het festival ging eigenlijk maar over één ding in mijn optiek, en da’s artificial intelligence. Wat moeten we ermee? Hoe gaan we het gebruiken? Waar gaat de wereld naartoe? Wat ik leuk vind om te zien is hoe eigenlijk nog niemand het antwoord heeft (met respect, will.i.am heeft het in ieder geval zeker niet), en dat belooft leuke, uitdagende en kansrijke jaren.
Wat betreft het winnende werk, het was veelal zoals vanouds artistieke filmkunst waar ik niks van snap. Maar ik moet zeggen dat er ook veel simpel, begrijpbaar en grappig werk naar huis ging met grote prijzen — de Proudly Second Best van IKEA was mijn favoriet — en dat is wat mij betreft een hele goede trend.
CL in één woord: AI'
Lees hier Stoppelenburg persoonlijke ervaring met Cannes.
Een veilige omgeving waarin alles gezegd mag worden
Yvette Belt-Beekman, co-managing director Alfred:
'Het festival is en blijft indrukwekkend. Als je dan de Croisette oploopt, raakt het mij altijd weer. Spotify was groots aanwezig en de live optredens zorgden voor veel kijkers en dus ook files op de boulevard. Ook de aanwezigheid van de combi Snapchat & Disney was niet te missen door de indrukwekkende AR-presentatie.
Het gesprek ging veel over inclusiviteit en AI. Met betrekking tot inclusiviteit is het voor iedereen duidelijk dat we er nog lang niet zijn. Wat ik er zelf uit heb gehaald is dat ik me nog meer ga inzetten om een veilige omgeving te creëren waarin alles gezegd mag worden. Waar we elkaar op het moment dat er lastige onderwerpen worden besproken, ook kunnen en mogen aanspreken om de bewustwording te vergroten en daarmee zaken te veranderen. Daarnaast was AI natuurlijk een hot topic. Overal merk je dat de industrie AI omarmt, kansen ziet en deze ook wil gaan benutten. Dat betekent nu vooral: doen en leren!
Als het gaat om de presentatie van Nederland in Cannes, ben ik echt trots op de Embassy of Dutch Creativity. Het programma was ook dit jaar weer top. Vanuit Alfred hadden we dit jaar voor het eerst een exclusieve Alfred BBQ georganiseerd met de Embassy voor RA*W en JongeHonden tussen de Oranjeborrel en het MassiveMusic-feest in. Dat was voor ons (co-managing director Eddy Salfischberger en mij) een mooie gelegenheid om nader kennis te maken met jonge talenten. Al met al zeer waardevol en wat ons betreft voor herhaling vatbaar.
Cannes in 1 woord: Groots.'