Snapchat presenteert nu ook in Nederland de eerste B2B-campagne sinds de start van het bedrijf: Meet the Snapchat Generation. Het is de opvolger van de wereldwijde consumentencampagne Real Friends die de kracht van vriendschap onderling en zelfexpressie op het platform nog benadrukte. Nu wil Snap, het moederbedrijf van Snapchat, de pijlen richten op organisaties om ze als adverteerders aan zich te binden. Om dit te realiseren legt het social platform de nadruk op de diversiteit van de Snapchat-community, Snap noemt dit de Snapchat Generation.
Duidelijk moet worden dat dit jongeren zijn, de millennials en Gen Z. Zij hebben volgens het als eigenzinnig bekendstaande camerabedrijf de ideale gewoonten. Maken gebruik van de nieuwste technologieën en zijn volgens het bedrijf goed in kaart te brengen om adverteerders de juiste doelgroep te bieden voor de aan te bieden producten en diensten.
Joost Hagesteijn, regional director Netherlands en Scandinavië bij Snap vertelt: 'Meer dan 70 procent van alle jongeren in de categorie van 18 tot en met 34 jaar in Nederland is een Snapchat gebruiker.' Hij benadrukt dan ook dat de gebruikersgroep ouder en groter is dan tot nog toe bekend.
De Generation
De campagne moet aantonen dat de Generation op het platform geïnformeerd, tolerant, actief en divers is en daarbij tot doel heeft de wereld positief te veranderen. Dit sluit volgens Snap goed aan bij de waarden die de meeste organisaties tegenwoordig ook pretenderen te hebben. De campagne zelf focust zich op marketeers.
Lees ook: Axe viert Pride met de Snapchat-‘Love is love rainbow Lens’
Andere social platformen onder druk
De andere welbekende social platformen staan momenteel onder druk doordat de schandalen over privacy, vrije verspreiding van haatberichten en datamisbruik zich opstapelen. Snapchat ontsnapt aan die negatieve media-aandacht en lijkt zich dan ook te gedragen als het braafste jongetje van de klas. Dit zou natuurlijk vanuit het oogpunt van Snap zelf een uitgelezen moment zijn om de adverteerders, die de andere platformen boycotten, of een pauze hebben genomen, omdat ze zich er niet meer mee willen identificeren, naar zich toe te trekken.
Voor Nederland heeft Snap daarom ook een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat de diversiteit van culturen, vrijheid van zelfexpressie, werken aan positieve verandering, steunen van lokale ondernemers en de innovatieve toepassingsmogelijkheden allemaal voorname onderdelen zijn op het platform die kunnen leiden tot het verbinden van de Generatie aan de (purposeful) adverteerders.
Lees ook: Snapchat ‘verlegt zijn grenzen’ met update en bijzondere realtime AR-features
Verschuiving advertentiebudgetten
Op de vraag of Snapchat op dit moment al merkt dat organisaties de budgetten van de andere platformen naar Snapchat aan het verschuiven zijn komt een ontwijkend antwoord. Toch geeft Hagesteijn uiteindelijk voorzichtig toe dat het bedrijf al langere tijd verheugd is met de toename van het aantal adverteerders op het platform. Percentages worden niet bekendgemaakt maar het zijn: ‘double digits’.
Merken op het platform
De diversiteit aan advertentiemogelijkheden voor adverteerders hebben er volgens Hagesteijn al toe geleid dat organisaties als Hema, Dubbelfris, McDonald’s en Ralph Lauren zich aan het Lens-bedrijf hebben verbonden.
De campagne van Snapchat wordt uitgerold in print, op tv en de digitale media-kanalen.
Lees ook: Hema en Bijenkorf starten als eerste Nederlandse bedrijven met Dynamic Ads op Snapchat