Na Zaterdaghulp en Zaterdagfamilies introduceert Škoda samen met zijn bureau Selmore de campagne Zaterdaggesprekken. Met dit merkinitiatief zegt Škoda mensen 'te willen activeren om wat vaker een gesprek te voeren in de auto'.
Carly Wijs, Achram Koutet, Huub Smit, Daniël Boissevain en Jade Olieberg laten in improvisatietoneelstukjes zien waarom de auto daarvoor de ideale plek is. De vijf stappen steeds in wisselende samenstelling en met een andere gespreksopdracht in de elektrische Škoda Enyaq iV. De gesprekken zijn niet gescript, maar 'spontaan ontstaan'. Ze zijn te zien op zaterdaggesprekken.nl.
Jakko Achterberg, creative partner Selmore: ‘Het enige houvast dat we gaven was een serie gespreksonderwerpen en het volste vertrouwen in de acteurs. Al na de eerste improvisatie wisten we: dit gaat heel bijzonder worden.’
Zaterdagkilometers
De basis van het campagne-idee is dat mensen zaterdag veel tijd met elkaar doorbrengen in de auto, op weg naar de sportclub, voor een uitje of een familiebarbecue. Het zijn de meest sociale kilometers van de week en bieden alle gelegenheid voor een goed gesprek.
Skoda en Selmore besloten een wetenschappelijk sausje over dit uitgangspunt te gieten via onderzoek van Motivaction. Hoewel die kennis niet nieuw is en er tv-programma's als Carpool Karaoke en De gevaarlijkste wegen van de Wereld op zijn gebaseerd, komt het met de side-by-side theorie, ofwel de redenen waarom het zo fijn kletsen is in de auto.
Een ervan is dat je met elkaar in een afgesloten ruimte zit en geen afleiding van buitenaf hebt. Ook zitten mensen naast elkaar, wat niet alleen minder confronterend is, maar er ook voor zorgt dat ze letterlijk het perspectief delen en sneller op één lijn zitten.
Nog wat opmerkelijke onderzoeks-trivia: mensen geven vooral de voorkeur geven aan een autogesprek bij zaken van het hart en de ideale reistijd voor het voeren van een goed gesprek in de auto bedraagt 52 minuten (en blijkbaar geen 51 minuten of 53).
De campagnemakers kiezen er niet voor deze werkelijkheid te laten zien via een auto die in het verkeer rijdt, maar via eentje in de studio.
Aanjagen
Het Motivaction-onderzoek is vooral bedoeld als een kickstart, een pr-offensief m het platform aan te jagen met een waarin resultaten worden belicht. Een 'uitgekiende online en social campagne' moet mensen nieuwsgierig maken om naar het platform te gaan, volgens Škoda en Selmore.
Ze noemen de aanpak vergelijkbaar met de manier waarop streamingdiensten een nieuw format aanjagen. Inclusief teasers en interviews.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!