Albert Heijn lanceerde recent een concept met Instagram Stories, ‘Intstabonus’ genoemd. De campagne kwam tot stand in samenwerking met content- en socialmediabureau Social.Inc. Met dit format plaatst Albert Heijn wekelijks een Instagram Story waarin een bonusaanbieding uit de folder wordt uitgelicht (zoals de gesmeerde boter of de pitloze druif). Een nieuwe manier om jonge gebruikers die steeds minder de traditionele bonusfolder lezen te bereiken.
Maar werkt het ook?
Sanne Heerink, strategisch director van Social.Inc, legt uit hoe de InstaBonus bij de doelgroep wordt ontvangen, welke online doelstellingen Albert Heijn met Instabonus wil bereiken en wat de leerpunten van deze case zijn.
‘Met Instagram Stories wil Albert Heijn jonge mediaconsumenten, millennials, bereiken.’
‘Achter de Instagram Stories zit geen Instagrampromotie. Elke maandag komt een nieuwe InstaBonus online, die blijft 24 uur live op het verhalenoverzicht van de volgers, en de story blijft de hele week op het account staan.’
‘Wij implementeren interactieve functies in de stories, zodat mensen kunnen meedoen. We moedigen volgers aan om op het scherm te tikken, een printscreen te maken of te stemmen. Hierdoor hebben kijkers invloed op het verhaal.’
‘Gemiddeld kijken 15 duizend volgers naar de verhalen. We zien dat de interactieve verhalen goed lopen, ongeveer 70 procent van de volgers kijkt die helemaal uit. Maar mensen hebben niet veel geduld, bij langere verhalen ligt dat percentage lager.’
‘Albert Heijn heeft wat dit betreft vooraf geen targets gedefinieerd. We merken wel dat het uitkijkpercentage hoger is dan bij andere klanten en het aantal kijkers gaat niet achteruit.Dat overtreft al onze verwachtingen.’
‘We halen de data uit Instagram. We kijken naar de reacties die we binnen krijgen via direct messages en naar het uitkijkpercentage. Op sommige stories krijgen we meer emoji’s en reacties dan op andere. Daaruit hebben we geconcludeerd dat de lange verhalen het niet goed doen. Terwijl de woordgrappen het juist wél goed doen.’
‘Het primaire doel was niet om verkopen te generen via Instabonus. Mensen kunnen via de story doorklikken naar de bonus, maar de meeste aankopen worden offline gedaan. We willen met de Instagram Stories vooral laten zien welke producten in de bonus zijn en jonge fans entertainen.’
Zelf aan de slag met Instagram Stories? Dit zijn de tips van Social.Inc.
- De aandachtsspanne van de kijker is kort. Maak geen lange Instagram Stories en verkoop je story in het eerste scherm.
- Maak de kijker nieuwsgierig en zorg voor een spanningsboog in de story.
- Droge humor en woordgrappen worden gewaardeerd door jonge kijkers. Maak het ‘snappy’ en wacht niet lang met de punchline.
- Instagrammers ‘tikken’ door je story heen. Pas hier je verhaal hierop aan: maak geen lange videofragmenten en zorg ervoor dat je story ook tikkend te volgen is.
- Maak creatief gebruik van de interactiemogelijkheden in de stories: vooruit en terugtikken, pauzeren, screenshots en (sliding)polls. Door slim en creatief om te gaan met de functionaliteiten in Instagram Stories kun je gamification in je story verwerken.