Sander van Maarschalkerweerd is oprichter van Sizzer. Het Amsterdamse muziekbureau dat internationale successen oogstte met campagnes voor onder andere Diesel en Heineken. Sizzer, dat vestigingen heeft in Amsterdam en Berlijn, helpt merken verhalen te vertellen en het publiek te raken door middel van de kracht van muziek. Het bureau heeft verschillende ADCN Lampen binnengesleept voor de beste muziek bij een campagne.
Adformatie vroeg Van Maarschalkerweerd naar zijn visie op reclamemuziek in het kader van de Reclamemuziek Top 40, die dit jaar weer van start is gegaan. Stemmen op de beste reclamemuziek van de afgelopen 50 jaar kan nog tot 24 november op de website.
'Merken willen verhalen vertellen die je iets doen, die raken. Wij gebruiken de kracht van muziek om ze daarbij te helpen. Muziek kan een rechtstreekse weg naar het hart zijn. En het is meer dan de noten alleen; het gebruik van een bepaalde song roept herinneringen op of associaties met een bepaalde subcultuur.'
'Er zijn naast tv inmiddels veel meer plekken waar een merk haar ‘stem’ kan laten horen, dus dat biedt tegenwoordig ook meer mogelijkheden om muziek in te zetten.'
'Wij houden overal rekening mee en gaan ver in het doen van research. Niet alleen ‘crate digging’ van muziek, maar ook zoeken naar een origineel inzicht over het merk of de campagne om zo bij de juiste track terecht te komen.'
Dat merk ik gelukkig niet meer zo. Onze klanten zijn zich erg bewust van wat wij met muziek voor ze kunnen betekenen.
'We hebben inmiddels al heel veel mooi werk voor Diesel mogen maken. Zoals deze.'
Deze:
'Hier ben ik licht allergisch voor.'
'Tegenwoordig kun je muziek dus op meer plaatsen inzetten en verder was het vroeger ‘not done’ om je muziek in reclame te plaatsen, nu kunnen wij werken met het allerbeste talent ter wereld.'
'Het ‘syncen’ van tracks wordt steeds betaalbaarder. Alleen voor bekende tracks betaal je nog de hoofdprijs. Sync zal dus verder terrein winnen ten opzichte van ‘bespoke’.'
'Soms wordt er een bekend nummer gebruikt omdat er een positief woord in het refrein zit, maar verder slaat de connectie met de commercial als een tang op een varken. Dan sla je de plank mis.'
'Die vader in onze Skoda commercial kan niet drummen. Het shot van zijn handen zijn de handen van onze producer Niels Docter.'
Stemmen op de beste reclamemuziek
Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren de landelijke Reclamemuziek Top 40 aller tijden: de verkiezing voor de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Breng hier je stem uit.
Stemmen kan tot en met 24 november. Op vrijdag 27 november zenden Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes de gehele lijst uit op NPO Radio 2 tussen 18.00 en 22.00 uur.
Lees ook:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!