Het pandemiejaar maakte 2020 tot een bijzonder, leerzaam en ook lastig juryjaar. Naast 42 San Accenten werden de ABC Accenten uitgereikt aan de beste adverteerder, het beste bureau en de meest consistente adverteerder. De finaleronde van de speciaal-Accenten ontpopte zich dit jaar als een bloedstollende apotheose. Ook waren er prijzen voor het beste nieuwe bureau en jong marcomtalent.
Adverteerder van het Jaar: Koninklijke Auping
Bij Auping staat ‘rust’ centraal. Toch was het allerminst een rustig jaar, alleen al omdat het bedrijf tijdens de coronacrisis in de productie van de broodnodige medische mondkapjes stapte. Auping staat voor lokaal, niet ver van je bed, maar dichtbij en zonder verspilling. Elk Auping-product is oerdegelijk gemaakt van staal, hout en hoogwaardige stoffen die lang meegaan. ‘Met liefde.’
De omnichannel marketingstrategie is leidend voor het bedrijf en geeft richting aan productontwikkeling. De strategie is erop gericht om – samen met de retailers – Auping te ontwikkelen van traditionele beddenmaker naar een innovatief merk om van te houden. Vorig jaar werd dit zichtbaar in de slimme aanpak van de – niet schreeuwerige - zomerpromotie en de Black Friday-campagne waarbij een deel van de opbrengt werd gedoneerd aan Het Vergeten kind.
Belangrijk was de introductie van het Auping Evolve matras, het eerste volledig circulaire matras ter wereld. Dit werd verteld met de succesvolle campagne ‘Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen’. Door honderden afgedankte matrassen de hoofdrol in de film te geven, én als canvas in te zetten, werd een onzichtbaar probleem, zichtbaar gemaakt. De campagne maakt van een min een plus en bewijst bovendien dat ‘business for good’ ook gewoon ‘good for business’ kan zijn.
Bureau van het Jaar TBWA\Neboko
Zoals een van de juryleden zei: ‘Het zijn toch een beetje de internationale rockstars uit de Nederlandse reclame.’ Wie had gedacht dat iemand dat over het ooit zo Hollandse Neboko zou zeggen. Maar in 2020 won TBWA\Neboko het adidas Women’s Originals-account, het wereldwijde Gatorade-account en was het verantwoordelijk voor de internationale lancering van de ‘Vegetarian Butcher’.
Ook Nederlandse successen te over, zoals de winst van de grote NS- en T-Mobile-pitches. En dan is hier niet voldoende ruimte om de lijst met gewonnen awards voor creatief werk te noemen. Toch heeft het driemanschap Darre van Dijk, Rick Ledder en Patritia Pahladsingh het vooral over de menselijke maat.
‘Want wat werden we allemaal op de proef gesteld. Een land op slot, een branche in paniek en alle creatieve geesten op een thuiswerkplek. Processen werkten niet meer, iedereen was elkaar kwijt, onze klanten draaiden de budgettaire kraan dicht, producties werden geannuleerd door de vele coronarestricties en we zaten allemaal thuis. Terwijl we het net zo goed op de rit hadden, dachten we. Het vak had zoiets nog nooit meegemaakt. En wij als management al helemaal niet. Het enige wat we konden doen, was heel dicht bij onszelf blijven en verbinden met klanten, onze mensen en het vak.’
Het succes op alle fronten leverde TBWA\Neboko de titel Bureau van het Jaar op.
Consistent Accent: Zeeman
Zeeman heeft onder de paraplu ‘Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn’ een jaloersmakende, succesvolle en consistente campagne gevoerd. De retailer laat zien dat goede en verantwoord geproduceerde kleding en textiel niet duur hoeft te zijn, als je het op de Zeeman-manier aanpakt: opmerkelijk eenvoudig.
Zo’n zes keer per jaar creëert het bedrijf een moment voor grotere campagnes rondom het kernassortiment: baby- en kinderkleding, beenmode, ondergoed en huishoudtextiel. Dagelijkse, herkenbare situaties uit het echte leven, met het merkverhaal achter de producten. De tv-campagnes vallen op door de mix aan ongebruikelijke keuzes: de nuchtere insteek, de droge stem, het rustige tempo, gebruik van eigen (imperfecte) klanten als model, de duidelijke prijs, en het product in het dagelijkse leven.
In de andere media is een eigen, eenvoudige illustratiestijl toegevoegd. Via continue storytelling en pr wordt kwaliteit en de verantwoorde manier van produceren benadrukt, wat steeds meer klanten over de streep trekt, maar ook de reputatie buiten de doelgroep bijstelt.
Als exponent van het merkverhaal worden periodiek merkactivaties ingezet, waarin het Zeeman-verhaal wordt uitgelegd aan de hand van iets wat normaal gesproken niet in het assortiment voorkomt, zoals een trouwjurk, geurlijn en sneakers. Dat opent de ogen van nóg meer nieuwe klanten. Want als zelfs dát product al zoveel goedkoper kan worden gemaakt, voor die hoge kwaliteit, dan moet het toch ook goed zitten met de kinderkleding en een T-shirt?
San New Kids on the Block Accent 2020: Green Food Lab
Green Food Lab, opgericht door Isabel Boerdam, heeft als positionering: Telling and selling the story of green food. En dat doen ze met verve voor merken als Bonduelle, Santa Maria, Blue Band en vele andere merken. Het paradepaardje is de Nationale Week zonder Vlees dat op eigen initiatief is bedacht en inmiddels een begrip is geworden.
San Next Merkenbouwer Accent 2020: Els Versluis (Wessanen, Abbot Kinney’s)
De San Next Merkenbouwer is een prijs voor jong marcomtalent dat een aansprekende bijdrage heeft geleverd aan het bouwen van een onderscheidend merk. Met creativiteit en/of innovatie, door te zorgen voor excellente executie en door zich in het proces sterk te maken voor het merk, of zich als merkgeweten op te stellen. Ook laat het talent zien een veelbelovende leercurve door te maken. Els Versluis beschikt volgens de jury zien over lef, doorzettingsvermogen en passie voor het vak.
AFSCHEID FRITS SCHURING - Tijdens de uitreiking van de San Accenten werd stilgestaan bij het afscheid van directeur Frits Schuring. Hij sloot een carrière van 45 jaar in de marketing- en communicatiesector af. In 2005 kwam hij als projectmanager bij de San en na 4 jaar nam hij het directeurschap op zich. Schuring zorgde ervoor dat de San Accenten een stabiele waarde bleven in het altijd veranderende prijzenlandschap. Zonder zijn energie zou de San niet zijn wat het nu is. Het complete team van Adformatie bedankt Frits voor alles wat hij voor het vak heeft betekend.
WINNAARS VAN DE SAN ACCENTEN
4 SAN ACCENTEN
MINISTERIE VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Roorda Reclamebureau
Dranquilo (twee San Accenten)
Non-Profit & Overheid
Open Now
Een klein gebaar kan het verschil maken (twee San Accenten)
Actualiteiten
3 SAN ACCENTEN
RIJKSOVERHEID, NATIONAAL KERNTEAM CRISISCOMMUNICATIE
Roorda Reclamebureau
Alleen samen
Actualiteiten, Non-Profit & Overheid en Branding 360°
2 SAN ACCENTEN
ENTRÉE & HET KONINKLIJK CONCERTGEBOUW
NEEW
The Study Sessions
Categorieën Smart Idea en Vrije Tijd
HULPHOND NEDERLAND
Fightclub
De week van de schooiers
Categorieën: Non-Profit & Overheid en Smart Idea
STICHTING KINDEREN KANKERVRIJ (KIKA), MSD NEDERLAND, SC HEERENVEEN
Joe Public Take-Away Advertising
De (KiKa) Berentribune
Categorieën: Actualiteiten en Non-Profit & Overheid
UNOX
Being There
De Unox Nieuwjaarsduik Uit Blik
Actualiteiten en Fast Moving
ZEEMAN
Persuade
Lucht
Categorieën: Retail en Branding 360°
1 SAN ACCENT