Wie in Spotify zoekt naar de 23-jarige Nederlandse artiest Delany (zang en rap), ontdekt dat ze net een nieuwe single heeft uitgebracht: Frequency. Inmiddels zo’n 200.000 keer gestreamd. De zwoele zomerplaat, waarop Delany wordt bijgestaan door de minder bekende artiesten Dirikteur en LIMITLSS, lijkt een reguliere release te zijn, maar niets is minder waar. De track komt voort uit een commerciële samenwerking met Samsung, dat zijn oordopjes (earbuds), de Galaxy Buds2 daarmee onder de aandacht wil brengen (bureau: Cheil).
Het campagne-idee luidt: ‘Delany en Samsung samen op zoek naar talent.’ Maar waarom gekozen voor deze ‘moderne versie van de talentenjacht’? Budi Gonzalez de Chaves, managing director bij Cheil Benelux: ‘Waar je vroeger tv-zenders, platenlabels en radiozenders nodig had om door te breken als artiest, kan nu iedereen zijn talent laten zien via internet. En dat sluit helemaal aan bij Samsungs #DoWhatYouCan’t-mentaliteit. Creëer je eigen platform, content en bereik en laat de wereld je talenten zien.’
Perfecte match
Het project is volgens Gonzalez de Chaves uitgerekend met Delany geïnitieerd omdat zij Tiktok ziet als een platform dat haar als artiest verder brengt. ‘Met Tiktok-eigen muziekcontent heeft ze in korte tijd een groot bereik opgebouwd op het platform met ontzettend veel engagement met haar volgers. Delany was dus een perfecte match met het verhaal dat Samsung wil vertellen.’
De muziekcampagne startte met een nieuwe single die nog niet af was. Via Tiktok daagde Delany vervolgens haar fans uit om met de zogeheten duetfunctie van Tiktok een eigen creatieve invulling aan de track te geven. Met de duetfunctie maak je een video als reactie op een video van iemand anders, die vervolgens naast elkaar worden afgespeeld. Het is één van de populairste functies op het platform, legt Gonzalez de Chaves uit. ‘Deze manier geeft je onder andere de mogelijkheid om jouw geluid toe te voegen aan de muziek van iemand anders. Op deze manier creëer je dus een online duet.’
Niet anoniem posten
De oproep leidde tot een kleine tweehonderd inzendingen die op Tiktok werden geüpload. Dat klinkt bescheiden. Maar Samsung en Cheil waren er toch zeer tevreden mee. Gonzalez de Chaves: ‘Tweehonderd aanmeldingen is echt een mooi aantal. Je moet je voorstellen dat de drempel om mee te doen enorm hoog is. Je moet eerst de track luisteren, dan tekst hierop aanpassen en vervolgens opnemen en niet anoniem posten.’
Uit die tweehonderd - een aantal van de inzendingen is overigens te bekijken bij The Best Social Media - koos Delany twee winnaars, de reeds genoemde Dirikteur en LIMITLSS. Met hen dook Delany de studio in om de finale track op te nemen. Hoeveel bereik en interactie dit op de socials heeft opgeleverd, daar heeft Gonzalez de Chaves nog geen cijfers van omdat de campagne nog loopt.
Samsung zegt met de campagne een kans te willen bieden aan jonge makers om te laten zien dat als je groot droomt, er veel mogelijk is. ‘Met talent, maar vooral de juiste mindset kan iedereen doorbreken.’ Dit is het eindresultaat, de videoclip:
Streams?
Een laatste vraag nog, het aantal streams van ‘Frequency’ zit bij Spotify bij het schrijven van dit artikel boven de 200.000 Bij hoeveel streams noemen Samsung en Cheil het een succes? ‘We hebben hier geen kpi op staan maar als we kijken naar de streams gaat dit supergoed. We zagen in de eerste week een vermeerdering van 34 procent in het aantal actieve luisteraars voor Delany. Als we dit afzetten tegen vergelijkbare tracks dan is dit echt heel goed.’