De slogan ‘Ontdek, Beleef en Bescherm’ van het Dolfinarium is misleidend. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht door dierenbeschermingsorganisatie House of Animals.
De organisatie beklaagde zich over een tv-commercial van het Dolfinarium, die wordt afgesloten met de slogan. Volgens House of Animals is die misleidend, omdat bezoekers de dieren niet ‘ontdekken’, maar naar een circusact komen kijken. Van beschermen is volgens House of Animals al helemaal geen sprake.
'Dwars zitten
Het Dolfinarium stelde dat de klacht lijkt ingediend om publiciteit te krijgen en het Dolfinarium ‘dwars te zitten’.
Met de slogan zou volgens het verweer ook niets mis zijn. Ontdek, Beleef en Bescherm’ is gebaseerd op de missie en visie van het Dolfinarium en verwoordt wat de organisatie doet. Mensen zouden geinspireerd worden door de natuur en na een bezoek dus ook beter voor de natuur zorgen.
Bovendien doet het Dolfinarium aan bescherming gezien de missie om de hoeveelheid plastic in zeeën en oceanen terug te dringen.
Van tafel geveegd
De Reclame Code Commissie veegde dit van tafel en ging niet mee in de interpretatie van het woord ‘bescherm’. In combinatie met ‘ontdekken’ en ‘beleven’ wekt het Dolfinarium de de indruk dat bezoekers dieren beschermen door een kaartje te kopen, wat niet het geval is.
Dat is volgens de RCC in strijd met artikel 7 van de reclamecode. De Commissie beveelt het Dolfinarium aan om niet meer op deze wijze reclame te maken.
De uitspraak is voorlopig, het Dolfinarium heeft nog 14 dagen om tegen de uitspraak in beroep te gaan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!