Deze week was Steef Nijhof, creative/art director Publicis Groupe en medebedenker van ADCN Grand Prix-Winnaar WikiTruth, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans en Adformatie (één bijdrage per dag).
Het onalledaagse vinden in het alledaagse
Zomaar vijf compleet willekeurige dingen die Nijhof inspiratie geven: 'Inspiratie zit voor mij in alles. Maar bovenal in mensen, onze cultuur en het leven in zijn algemeenheid. Hoe bewegen we door onze dag? Wat zijn de discussies aan de kassa van de supermarkt? Wat zijn de gesprekken tijdens een kringverjaardag?
Ik ben een spons. Met het vermogen de onzinnigheid van alle dag voor altijd in mij op te slaan. Ik word thuis vaak een vergaarbak van nutteloze feitjes genoemd. En dat klopt denk ik ook wel.
In de reclamewereld ben ik, denk ik, niet een heel bekend gezicht. Dat komt omdat ik redelijk honkvast blijk te zijn. Vandaar bovenstaande foto ter verduidelijking. Sorry vrienden.
Toch heb ik in het verleden ook wel wat leuk werk gemaakt. KitKat Jesus bijvoorbeeld met Thijs de Boer en Martijn van der Werf. Dead Man Tweeting (Stichting ALS) en Het échte meisje met de parel (Mauritshuis) met Marcel Hartog. En het laatste huzarenstukje, Wikitruth met Sander Bergmeijer.
Kortom, werk waar niet echt een lijn in te trekken is. En dat maakt reclame voor mij het leukste werk om te mogen doen.'
Hier zijn 5 bijdragen:
1. De onalledaagse Errol Morris - 'Hij graaft in de rijkdom van het alledaagse, vindt schoonheid in het onverwachte'
'Errol Morris, onder andere documentaire- en commercialregisseur, is voor mij ronduit inspirerend. Wat Morris onderscheidt, is niet alleen zijn vakmanschap achter de lens, maar ook zijn diepe begrip van de menselijke conditie. Hij graaft in de rijkdom van het alledaagse, vindt schoonheid in het onverwachte.
Als kijker word je gevangen door de manier waarop Morris de waarheid vangt. Zijn documentaires zijn geen simpel verslag, maar het herinnert ons eraan dat achter elk gezicht een verhaal schuilt. Hij nodigt ons uit om met open ogen naar de wereld te kijken en de pracht te zien die schuilgaat achter de schijnbaar gewone dingen. Een commercial wordt niet alleen entertainment, maar een bron van inzicht, reflectie en bovenal inspiratie.
Mijn persoonlijke favoriet is zijn werk voor Miller High Life:
Heerlijk geschreven. Maar bovenal waanzinnig in beeld gebracht.'
'Wat hem voor mij onderscheidt, is zijn vermogen om een héél lang verhaal te vertellen met één enkel beeld'
2. De ogen van Jan Dirk van der Burg - 'Je blijft er naar kijken'
'Jan Dirk van der Burg, verrast vriend en vijand met zijn unieke kijk op het alledaagse. Hij was onze Fotograaf des Vaderlands van 2018 tot 2019.
Zijn fotografie is geen eenvoudige weergave van de werkelijkheid; het is een verhaal, doordrenkt met humor en ironie. Wat hem voor mij onderscheidt, is niet alleen zijn technische bekwaamheid of juist onbekwaamheid (het is maar hoe je er naar kijkt), maar zijn vermogen om een héél lang verhaal te vertellen met één enkel beeld. Je blijft er naar kijken.
Zijn foto's brengen op z’n minst een glimlach teweeg, maar bij mij staan vaak genoeg letterlijk de tranen in m’n ogen. En dat komt vooral door het gevoel: ‘Sjongejonge... wat ben ik blij dat ik daar niet bij was.’
Zijn serie #heerlijkgenieten voor de Volkskrant is ook echt genieten.'
3. Het hedendaags-isme - 'Ik heb dezelfde opstarttijd in de ochtend als een oude MS-DOS computer'
'In mijn kunstacademie tijd waren de lessen kunstgeschiedenis altijd een moetje. Sorry nog daarvoor. Het was niet omdat ik er niet heen wilde. Maar meer om de tijd waarop het startte. Ik heb dezelfde opstarttijd in de ochtend als een oude MS-DOS computer. Dus voordat ik goed en wel wakker ben, was de les vaak al afgelopen.
Toch hebben kunstenaars als schilder Edward Hopper, beeldhouwer Ron Mueck en fotografe Vivian Maier een speciaal plekje in mijn hart. Hun vermogen om het alledaagse in hun kunst te verwerken en daarmee de tijdsgeest tijdloos te maken is iets waar ik altijd vol bewondering naar kan kijken.
Leuk vind ik het om te zien dat er ook vandaag de dag nog steeds kunstenaars zijn die niet bang zijn om de kwast op te pakken en het leven te portretteren zoals het aan ons voorbij gaat. Zoals bijvoorbeeld Jasper van Deutekom en zijn 'Rustig Oversteken'. In snelle impressionistische streken weet hij de relatie tussen de mens en zijn omgeving te verbeelden. Het maakt zijn werk bijzonder alledaags, en dat is toevallig ook de naam van een van zijn eerdere exposities.
4. De beelddenker - 'Hun ogen gaan voor hun oren'
'Een beelddenker hoor ik u vragen? Het was ook een nieuwe term voor mij. Maar het lijkt erop dat onze oudste zoon (4) dit is. En blijkbaar net als zijn vader, want het is erfelijk. Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. Beelddenken is dus een fundamenteel andere manier van denken. Beelddenkers zijn visueel ingesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen. Luisteren is nooit hun sterkste kant. En hun ogen gaan voor hun oren. Lekker herkenbaar.
Een beelddenker ziet bij het woord stoel, de stoel in gedachten voor zich. Of de stoel nu achterstevoren of op zijn kop staat: het blijft een stoel. Als ze de letters gaan leren, geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het een b.
Opgroeiende kinderen en vooral hun alledaagse ingenuïteit (ongekunsteldheid) om problemen op te lossen blijft iets waar ik naar kan blijven kijken. Ben je benieuwd of je ook een beelddenker bent? Doe je ogen dicht en denk aan het woord: boom. Wat zie je? De meeste mensen zien dan de letters b-o-o-m voor zich. Een beelddenker ziet echter een boom, met ruwe stam en groene bladeren, voor zich.
Oh ja, de uitvinder van onze relativiteitstheorie was ook een beelddenker - vandaar het plaatje.'
5. Het cliché - Norm MacDonalds kijk op het leven en de droogheid waarmee hij het bestierde
'Het klinkt voor een reclamemaker als een vies woord. Maar het is eigenlijk iets heel moois. Het is namelijk iets waarvan je precies verwacht hoe iets is of gaat. Een vaak herhaald, alledaags ding en daardoor versleten geraakte uitdrukking, beeldspraak of vergelijking. Mijn lievelingscliché? Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
En daar helpen stand-up comedians mij graag bij. Van Bill Burr tot Dave Chapelle, Ricky Gervais, [Bill] Hicks, [George] Carlin en [Richard] Pryor. Ik heb het gezien en ik heb erom gelachen.
Maar één staat er voor mij bovenaan. Norm MacDonald. Zijn kijk op het leven en de droogheid waarmee hij het bestierde. Hij overleed op 14 september 2021 op 61-jarige leeftijd aan de gevolgen van leukemie. En wat hij hier over te zeggen had is redelijk legendarisch: 'I’m not a doctor, but I’m pretty sure if you die, the cancer dies at the same time. That’s not a loss. That’s a draw.'
RIP.'
Toegift: Norm Macdonald's Turtle Joke | Late Night with Conan O’Brien (Original airdate: 05/07/96)
In de week van 15 januari (Random Pic(k) Of The Day For A Week verschijnt voortaan tweewekelijks!) is Leanne Hermans, Head of Content bij communicatie- en contentmarketingbureau MPG.today/MPG unlocked by Matter, curator van #RPOTDFAW.