Overslaan en naar de inhoud gaan

ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne met gescheurde kleren

Het is niet door de kritiek, laat ProRail weten, maar omdat de campagne al veel impact heeft gemaakt op jongeren.
ProRail-campagne
ProRail-campagne

ProRail stopt met de omstreden veiligheidscampagne ‘Victim Fashion – Created by accident’. Deze bestaat uit een kledinglijn met (nagemaakte) gescheurde broeken en jassen die jongeren droegen toen zij een treinongeluk kregen. ProRail wil deze doelgroep wijzen op de gevaren op het spoor. De actie, opgezet in samenwerking met Ogilvy, stuitte echter op een hoop kritiek.

related partner content for mobile comes here

Vorige week donderdag lanceerde ProRail de campagne. Deze deed meteen een hoop stof opwaaien. NS, vakbond FNV Spoor en nabestaanden van slachtoffers reageerden geschokt. De beelden roepen bij hen traumatische ervaringen met spoorongelukken op.

Doel bereikt

Woordvoerder Andy Wiemer liet vrijdag aan Adformatie weten dat campagne zo heftig is om indruk te maken op de jongere doelgroep. ‘Met Nijntje trek je niet de aandacht’, aldus Wiemer.

NS en ProRail zijn sinds vrijdag met elkaar in gesprek. De gesprekken zijn volgens de spoorwegbeheerder niet de reden van het stopzetten. ProRail laat in een verklaring weten dat hun doel is bereikt:Omdat de campagneboodschap "opletten rond het spoor is van levensbelang" door alle reacties al enorm veel jongeren heeft bereikt binnen korte tijd, kan ProRail de campagne in deze impactvolle vorm afronden.'

Lees ook het artikel op Adformatie Is het foute PR-spin, dat de omstreden ProRail-campagne stopt wegens ‘succes’?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in