ProRail stopt met de omstreden veiligheidscampagne ‘Victim Fashion – Created by accident’. Deze bestaat uit een kledinglijn met (nagemaakte) gescheurde broeken en jassen die jongeren droegen toen zij een treinongeluk kregen. ProRail wil deze doelgroep wijzen op de gevaren op het spoor. De actie, opgezet in samenwerking met Ogilvy, stuitte echter op een hoop kritiek.
Vorige week donderdag lanceerde ProRail de campagne. Deze deed meteen een hoop stof opwaaien. NS, vakbond FNV Spoor en nabestaanden van slachtoffers reageerden geschokt. De beelden roepen bij hen traumatische ervaringen met spoorongelukken op.
Doel bereikt
Woordvoerder Andy Wiemer liet vrijdag aan Adformatie weten dat campagne zo heftig is om indruk te maken op de jongere doelgroep. ‘Met Nijntje trek je niet de aandacht’, aldus Wiemer.
NS en ProRail zijn sinds vrijdag met elkaar in gesprek. De gesprekken zijn volgens de spoorwegbeheerder niet de reden van het stopzetten. ProRail laat in een verklaring weten dat hun doel is bereikt: ‘Omdat de campagneboodschap "opletten rond het spoor is van levensbelang" door alle reacties al enorm veel jongeren heeft bereikt binnen korte tijd, kan ProRail de campagne in deze impactvolle vorm afronden.'
Lees ook het artikel op Adformatie Is het foute PR-spin, dat de omstreden ProRail-campagne stopt wegens ‘succes’?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!