Overslaan en naar de inhoud gaan

ProRail over de campagne met gescheurde kleding: 'Met Nijntje trek je niet de aandacht'

ProRail start veiligheidscampagne met beschadigde kledingstukken van slachtoffers. Deze moet jongeren wijzen op de gevaren op het spoor.
Fashion Victim
Fashion Victim

ProRail lanceert een campagne 'Victim Fashion, created by accident'. Deze bestaat uit een kledinglijn met (nagemaakte) kapotte shirts en broeken die jongeren droegen toen zij een treinongeluk kregen. De ‘schokcampagne’, opgezet in samenwerking met Ogilvy, valt niet bij iedereen goed.  

related partner content for mobile comes here

Gescheurd

Op de website van Victim Fashion zijn  gescheurde kledingstukken te zien. Vermeld staat wie de drager was en hoe hij of zij om het leven is gekomen, of zwaargewond is geraakt. De campagne is volgens ProRail hard nodig omdat het totaal aantal dodelijke ongevallen rond het spoor stijgt sinds 2016.

Influencer Lizzy van der Ligt, presentatrice Gwen van Poorten en YouTuber Govert Sweep zijn ambassadeurs.

Campagnebeeld
Campagnebeeld

Nijntje

Het spoorwegenbedrijf is op dit idee gekomen omdat veel jongeren bezig zijn met hun kleding. Daarom wil het bedrijf via deze invalshoek impact maken, laat woordvoerder Andy Wiemer weten. ‘We willen de aandacht trekken van jongeren via sociale media, dat doe je niet met afbeeldingen van Nijntje.'

Hij hoopt dat dit de doelgroep aan het denken zet, wat de eerste stap is om gedragsverandering te bewerkstelligen. 

Rauw op hun dak

De beelden herinneren machinisten en conducteurs aan hun traumatische ervaringen met spoorongelukken. Het valt hen rauw op hun dak, laat Marjan Rintel, directeur operatie NS, weten. Zij ziet het belang van de campagne in, maar begrijpt de vormkeuze niet.

‘Wauw, gewoon wauw', laat machinist Edwin bijvoorbeeld op Twitter weten. ‘Ik heb een half jaar bij een psycholoog gelopen na mijn laatste aanrijding en dacht er overheen te zijn. Verkeerd gedacht. Mijn hartelijke dank.’

Arriva steunt de campagne

Maar naast kritiek is er ook bijval, zoals van Arriva, zegt woordvoerder Wiemer. Ook Maatschappij Voor Beter OV steunt het werk. Wiemer denkt dat er verdeelde reacties zijn omdat Nederlanders niet gewend zijn aan dit soort campagnes. ‘In het buitenland zie je dit een stuk vaker.’

De campagne wordt vooralsnog niet aangepast. Wel zijn ProRail en NS met elkaar in gesprek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Maarten

"Met Nijntje trek je niet de aandacht..."
Wel dus:
Dumb Ways to Die - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=IJNR2EpS0jw

Christian

Goeie campagne; mensen onderschatten het gevaar.

Hoekstra

Een woordvoerder (Andy Wiemer) die meteen in de contramine schiet, is dom.

Kuko Das

Or missed out the latest episode https://walmartone.fyi/ of your favorite TV show because of work at the office

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in