Inspiratie voor een nieuwe campagne kun je overal vandaan halen, uit je eigen omgeving, via social media, door te reizen maar ook door te kijken naar anderen. En al helemaal door te kijken naar campagnes die een prijs hebben gewonnen. Wij lichten daarom een aantal cases uit die zijn bekroond met een SAN Accent: dé prijs van, voor en door adverteerders.
De case
Bijna 1 op de 5 Nederlanders zou minder alcohol willen drinken. Dat voornemen blijkt vaak nog lastig te verwezenlijken door de sociale druk: alcohol drinken is de norm. Om daar verandering in te brengen, is een nieuwe term ontwikkeld: Dranquilo. De term is gebaseerd op het Spaanse 'tranquilo', dat 'kalm aan' betekent en staat dus voor 'kalm aan met drank'. 'Dranquilo' moet net zo'n fenomeen worden als Bob en mensen helpen om op een luchtige manier aan te geven dat je niet, of minder, drinkt.
Het concept
Een campagne van de overheid over minder alcohol drinken moet natuurlijk niet betuttelend zijn. 'Dranquilo' laat op luchtige wijze zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en je niet buiten de groep valt als je geen alcohol drinkt. In ruim tien commercials komen verschillende doelgroepen en situaties voorbij. In iedere situatie kiest de hoofdrolspeler er bewust voor om 'dranquilo' te blijven. Voor sommigen gaat dat over een rondje overslaan, voor anderen gaat het bijvoorbeeld over een avond of een maand. Zo wordt een nieuwe norm zichtbaar.
Media- en middelenstrategie
Om Dranquilo neer te zetten als een nieuwe norm voor heel Nederland, was het belangrijk om in de campagne veel verschillende doelgroepen te laten terugkomen. Daarom is ervoor gekozen om veel korte video's te ontwikkelen: tien video's van tien seconden.
Doordat in de video's steeds andere doelgroepen centraal staan, bouwt de campagne aan een breed gedragen nieuwe sociale norm. De meerjarencampagne is gelanceerd in het straatbeeld met buitenreclame en de video's zijn via social media ingezet. De term werd meteen goed opgepakt in de media: van RTL Nieuws tot Beau en NPO Radio 1.
Dranquilo werd binnen drie weken al uitgeroepen tot 'woord van de week' door de woordbewaarder van de Dikke Van Dale. Zo draagt een optimale middelenstrategie bij aan het bouwen van een nieuw maatschappelijk fenomeen!
Annette Menheere, communicatiestrateeg bij Ministerie van VWS, en Judit de Graaff, accountdirector van Roorda reclamebureau, vertellen meer over hun succesverhaal 'Dranquilo' op dpggrow.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!