De kameleon-reclame van het Nederlands snoepmerk Red Band staat in het Nederlandse collectieve geheugen gegrift. Red Band, onderdeel van Cloetta, lanceert een remake van het origineel en te zien is dat de plagerige knul van weleer een jonge vader is geworden. De kameleon heeft baby kameleonnetjes gekregen en samen worstelen ze nu om de kleuruitdagingen van de volwassen knul te trotseren. De Red Band-remake, die gericht is op volwassenen, is ontwikkeld door het creatieve productiehuis Lukkien.
De originele Red Band-commercial
Fotorealistischer en minder cartoonesk
Cloetta vroeg Lukkien om een remake te maken van de prijswinnende kameleon-reclame omdat het bedrijf de charme van van het originele idee nog steeds relevant vindt. Wel wilde het bedrijf de video meer diepgang geven. Volgens Lukkien is de nieuwe commercial dan ook ‘fotorealistischer’ en minder cartoonesk geworden. Jos Leene, creative director bij het productiehuis geeft aan dat de spot inhoudelijk een 'blend' is van de oude verhaallijn waar nieuwe elementen aan toegevoegd zijn. De spot is geregisseerd door de jonge in-house regisseur van Lukkien, Sander Janssen.
Leene zegt over de jonge regisseur en commercial: 'Het 3d-werk is net als de inhoud ook een blend, maar dan tussen live gedraaide plates in Het Reptielenhuis en de 3d gemaakte tak en kameleon(s). Janssen, de regisseur, is een director uit een nieuwe lichting getalenteerde filmmakers, met een snelgroeiend portfolio aan tv-spots, online films en social video’s. Hij was als 10-jarig ventje al gebiologeerd door de originele spot. Anno 2020 mocht hij alles uit de kast halen voor ‘zijn’ versie. Volgens mij is het hem dan ook gelukt om de kameleon een echt karakter te geven.'
Lees ook: Microsoft werkt samen met BureauBranded