Politieke partijen geven steeds meer uit aan onlineadvertenties

Het CDA is wederom met afstand de grootste online adverteerder, blijkt uit rapporten van Facebook en Google.

Het CDA heeft veel advertenties waarin lijsttrekker Wopka Hoekstra de hoofdrol heeft.

Politieke partijen voeren online flink campagne in de aanloop naar de verkiezingen en zij gaven afgelopen week wederom meer uit aan advertenties op Facebook, Instagram, Google en YouTube. De vijftien partijen die volgens de Peilingwijzer kans maken op minstens een zetel, gaven samen bij benadering 465.000 euro uit. Het CDA is wederom met afstand de grootste online adverteerder, blijkt uit rapporten van Facebook en Google.

De onderzochte politieke partijen gaven in de zeven dagen vanaf zondag 28 februari de helft meer uit dan een week eerder. Hierbij is gekeken naar advertenties van zowel de landelijke als regionale afdelingen van politieke partijen, alsook van kandidaten en gelieerde organisaties, zoals jongerenafdelingen.

Grootste uitgever weer CDA

Het CDA gaf met 158.000 euro het meest uit, gevolgd door D66 (90.000 euro), GroenLinks (48.000 euro), PvdA (33.000 euro) en SP (32.000 euro). D66 gaf een kwart meer uit dan een week eerder en Partij voor de Dieren ruim vier keer meer, namelijk zo'n 10.000 euro.

De partijen die meededen aan het eerste grote televisiedebat op RTL 4, kijken hier in korte fragmenten elk zo op hun eigen manier op terug op Facebook en Instagram. Zo licht het CDA een fragment uit waarin lijsttrekker Wopke Hoekstra tegen Mark Rutte zegt dat de VVD-leider de afgelopen jaren het hardst heeft gevochten voor de 'slechtste onderwerpen', doelend op het leenstelsel, belastingverlaging voor grote bedrijven en flexcontracten. De VVD haalt fragmenten naar boven waarin Rutte het coronabeleid verdedigt, onder meer in reactie op PVV-leider Geert Wilders.

De laatstgenoemde partij wordt ook aangesproken door D66. Die adverteert met een fragment uit het genoemde televisiedebat waarin lijsttrekker Sigrid Kaag de PVV-voorman verwijt 'discriminerende politiek' te voeren. Ook het fragment waarin Kaag ingaat op haar plan over test- en vaccinatiebewijzen wordt door haar partij onder de aandacht gebracht.

GroenLinks stipt het onderwerp discriminatie eveneens aan, met een fragment waarin Jesse Klaver tijdens het RTL-debat zegt dat mensen met een buitenlandse achternaam 'structureel worden achtergesteld'. Een andere advertentie gaat over Klavers pleidooi voor meer politieke samenwerking tijdens de coronacrisis. De SP belicht in een advertentie het fragment n waarin partijleider Lilian Marijnissen Rutte bevraagt over een mogelijke locatie van een nieuwe kerncentrale, waarop hij Groningen oppert. Daar is de VVD-leider inmiddels na kritiek van teruggekomen.

PVV geeft niets uit

De PVV geeft wederom niets uit aan online advertenties, maar is wel zeer actief op sociale media. Zo volgen 400.000 mensen de Facebookpagina van Wilders en plaatst hij daar dagelijks berichten. Die gaan vaak over zijn kritiek op het coronabeleid, maar ook bijvoorbeeld over zijn standpunten over migratie en de islam.

Gedragscode

De meeste partijen, behalve FvD en de PVV, hebben dit jaar een gedragscode voor politieke advertenties ondertekend. Ook Facebook, Snapchat, TikTok en Google en dochterbedrijf YouTube doen mee.  De gedragscode gaat niet over de inhoud, maar over de transparantie. De richtlijnen moeten bijvoorbeeld duidelijk maken wie de advertentie heeft geplaatst en waarom iemand die advertentie te zien krijgt. 

Ook moet met de gedragscode worden voorkomen dat politieke advertenties gebruikt worden als middel om misleidende informatie te verspreiden. Het verspreiden van nepnieuws en 'desinformatie' kan een eerlijke verkiezingscampagne in de weg zitten, zo klinkt het. Politieke partijen zijn niet verplicht zich aan die code te houden, maar kunnen zo wel laten zien "dat ze voorstander zijn van die transparantie". Datzelfde geldt voor de internetbedrijven.

Lees ook:

Google over verkiezingen: 'We tonen nadrukkelijk nieuws van betrouwbare bronnen'
Worden de tweets van Nederlandse politici straks ook gelabeld? En hoe belangrijk is dat?
Facebook en Instagram komen met ’knop’ voor minder politieke advertenties
Politieke partijen kopen vooral advertenties in op Facebook en Instagram
CDA-campagne met stortvloed emoji's: 'Onverdraaglijke debilisering van de politiek'

(ANP/Adformatie)

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Vincent Mispelblom Beijer
De Volkskrant van zaterdag meldt dat "kiezers die advertenties van politieke partijen hebben gezien, geen andere stemvoorkeur hebben gekregen dan kiezers die geen enkele advertentie van een politieke partij hebben gezien".
Iets om toch even goed over na te denken.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie