Presentatrice, zangeres en actrice Martine Bijl is afgelopen donderdag op 71-jarige leeftijd overleden. Dat werd vandaag bekend.
Bijl werd vooral beroemd door haar optredens in diverse tv-programma’s, onder meer als panellid in Wie van de Drie en in Het Zonnetje in Huis. De laatste jaren was ze vooral bekend als presentatrice van het populaire programma Heel Holland Bakt. Daar moest ze in 2015 noodgedwongen mee stoppen na een hersenbloeding.
In de geschiedenisboeken van de Nederlandse reclame is er een belangrijk hoofdstuk voor Bijl weggelegd, vooral door haar optredens in de commercials voor HAK. Sinds 1986 was ze het gezicht van het groentemerk in een campagne bedacht door Kuiper& Schouten (later Lowe), geregisseerd door Hans van Rijs.
Perzikenhuidje
Bart Kuiper, die samen met Hans van Dijk aan de wieg stond van de HAK-commercials, herinnert nog hoe ze in 1986 bij Bijl uitkwamen. ‘We wilden het idee overbrengen dat de groenten van HAK zo van het land afkwamen en vers in een potje werden gestopt. We hadden al een aantal mensen gecast, maar dat zag er niet uit allemaal. Mijn ex zei toen: “Denk eens aan Martine Bijl?” Dat was gelijk raak.’
Kuiper omschrijft de samenwerking met Martine Bijl als warm en fijn. Ze had een heerlijk gevoel voor humor, stelt hij, een ‘keurige, lieve dame’ die met een lach de meest verschrikkelijke dingen kon zeggen waar een ander nooit mee zou wegkomen.
Kuiper: ‘De teksten van Hans van Dijk kon ze soms net wat lekkerder en ondeugender uitspreken, daar waren we heel blij mee. Als ze het over de perziken van HAK had en zei: “Als ik zo’n huidje had ging ik ook achter het raam zitten” vond heel Nederland dat leuk. Net zoals de manier waarop ze met Meneer de Haan omging, daar zag je haar enorme gevoel voor timing in terug.’
Even wuiven
Kuiper bouwde in de loop van de samenwerking een persoonlijke band met Bijl op. ‘Ik kijk daar met heel veel plezier en voldoening op terug. Als je het hebt over succesvolle samenwerking en geslaagde commercials uit onze loopbaan, dan staan die met HAK bij de bovenste. Ik ken alle teksten ook nog uit mijn hoofd. Het succes kwam zeker door de inbreng van Martine Bijl.’
In 2000 stopten de HAK-commercials met Bijl, maar Etcetera haalde haar in 2006 terug. In 2013 werd op Prinsjesdag de 40ste en laatste commercial uitgezonden met een troonrede van Martine Bijl - uiteraard midden in een weiland: 'Lieve mensen voor deze ene keer moet u niet de groenten van HAK, maar de groeten van Martine hebben. Even wuiven meneer De Haan.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!