SEA-campagnes, adverteren op Facebook, en Story Ads op Snapchat: als marketeer hoef je je geen seconde te vervelen. Online is het aantal mogelijkheden zó groot, dat vooral goed kiezen een hersenbreker is. Je zou haast vergeten dat er ook nog zoiets bestaat als offline marketing. Hopeloos ouderwets? Nee hoor, zelfs 100% online merken kunnen profiteren van tastbaar adverteren.
Inbound marketing heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Begrijpelijk, want met relatief geringe inspanning en kosten bereik je potentieel een groot publiek. Maar focus je puur op online, loop je het risico offline een doelgroep te laten liggen. En dat is zonde. Beide tactieken kunnen natuurlijk ook hand in hand gaan: een geïntegreerde strategie noemen we dat. Hier een paar tips hoe je offline indruk maakt.
Je producten zijn goed en je content is superrelevant. Alleen: je doelgroep kent je niet en weet je online nog niet te vinden. Zorg dat je ook offline opvalt. Online woonmerk Made.com restylde verschillende pieren en lounges op Schiphol. Zo brachten ze hun merk onder de aandacht van miljoenen (inter)nationale reizigers. Met een winactie via aanwezige tablets leggen ze per maand 1.000 leads digitaal vast.
Door een visueel aantrekkelijke setting te creëren, nodig je bezoekers en voorbijgangers uit om foto’s te delen op social. Zo word je zichtbaarheid en bereik nog veel groter. Mooi voorbeeld: Lipton Ice Tea combineert online en offline uitstekend. Met hun gave Koel Zones zijn ze aanwezig op de grote festivals, inclusief selfie-spots en een prijsvraag via Twitter. En via hun YouTube-kanaal delen ze tips waar zelfs de meest doorgezomerde festivalbezoeker van smult.
Een trend van de laatste jaren: opvallen door niet op te vallen. Klinkt gek, maar deze strategie dient een doel. Door je als native te gedragen binnen een bepaalde doelgroep of omgeving, vergroot je de kans dat je wordt geaccepteerd. Twee voorbeelden: adverteren met street art en sponsoring van een doelgroep zonder je product te pushen. Adidas knapte bijvoorbeeld een tijdje skate parks op in de VS. Zonder logo’s te gebruiken, maar wel met een blije skate community.
Ook in Nederland is the sky the limit
Offline acties hebben dus zeker nog waarde, zelfs in dit digitale tijdperk. Zie outbound campagnes vooral als een van de vele spaken in het marketingwiel. Ook op Schiphol kan er veel. Graffiti op de Kaagbaan wordt lastig, maar verder is the sky the limit. Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.
http://indianmoverspackers.in/