Nike heeft een social media-campagne gelanceerd waarin het merk oproept 'racisme niet de rug toe te keren.' Directe aanleiding is de dood van de Amerikaan George Floyd die dinsdag overleed nadat een politieman hem minutenlang tegen de grond hield en met zijn knie de keel dichtkneep. De dood van Floyd leidde tot geschokte reacties in Amerika en daarbuiten, onder meer van oud-president Obama en wereldsterren als Lady Gaga, omdat het de zoveelste racistische moord is en tegelijk een illustratie van buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen.
In de Nike-video wordt de wereldberoemde pay-off 'Just do it' ingezet om #UntillWeAllWin kracht bij te zetten.
De tekst
For once, just don't do it.
Don't pretend there's not a problem in the United States.
Don't turn your back on racism.
Don't accept innocent lives being taken from us.
Don't make any more excuses.
Don't think this doesn't affect you.
Don't sit back and be silent.
Don't think you can't be part of the change.
Let's all be part of the change.
De campagne van Nike bleef niet onopgemerkt, concurrent Adidas sloot de rijen door Nikes post te retweeten met daarbij de tekst: 'Together is how we move forward. Together is how we make change.'
Nike voert al jaren de koers van merkactivisme. De bekendste uiting is die met de door veel Amerikanen verguisde American Football-player Colin Kaepernick:
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!