Overslaan en naar de inhoud gaan

Nike maakt statement tegen racisme: 'For once, don't do it'

Nike gooit dit keer zijn populaire pay-off 'Just do it' in de strijd tegen racisme, zelfs Adidas haakt in.
Nike don't do it
Nike don't do it

Nike heeft een social media-campagne gelanceerd waarin het merk oproept 'racisme niet de rug toe te keren.' Directe aanleiding is de dood van de Amerikaan George Floyd die dinsdag overleed nadat een politieman hem minutenlang tegen de grond hield en met zijn knie de keel dichtkneep. De dood van Floyd leidde tot geschokte reacties in Amerika en daarbuiten, onder meer van oud-president Obama en wereldsterren als Lady Gaga, omdat het de zoveelste racistische moord is en tegelijk een illustratie van buitensporig politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. 

related partner content for mobile comes here

In de Nike-video wordt de wereldberoemde pay-off 'Just do it' ingezet om #UntillWeAllWin kracht bij te zetten. 

 

Don't do it

De tekst

For once, just don't do it.
Don't pretend there's not a problem in the United States.
Don't turn your back on racism.
Don't accept innocent lives being taken from us.
Don't make any more excuses.
Don't think this doesn't affect you.
Don't sit back and be silent.  
Don't think you can't be part of the change. 
Let's all be part of the change. 

De campagne van Nike bleef niet onopgemerkt, concurrent Adidas sloot de rijen door Nikes post te retweeten met daarbij de tekst: 'Together is how we move forward. ⁣Together is how we make change.'

Nike voert al jaren de koers van merkactivisme. De bekendste uiting is die met de door veel Amerikanen verguisde American Football-player Colin Kaepernick:

Commercial met Colin Kaepernick

Lees ook:

Waarom Nike een warm applaus verdient
'Nike maakt wederom een statement met opstandige sporter'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Willem Albert Bol

Sterk en dapper om in het politieke Amerika zo’n overduidelijk statement te maken.

Aad Kuijper

Ik zou eraan toevoegen: don’t plunder, don’t loot, don’t pillage.

Koen van Niftrik

Nike durft stelling te nemen met dit heldere en krachtige statement, dat goed aansluit bij hun purpose: "to unite the world through sport to create a healthy planet, active communities and an equal playing field for all".

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in