Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Als je op je handen gaat zitten ben je af’

Na 4 jaar verbouwen was Capital C begin 2020 enkele maanden open. Van de één op de andere dag stond alles stil. Letterlijk.
Partner
Capital C

Op de plek waar ooit diamanten werden verhandeld, vind je nu de nieuwe creatieve hub van Amsterdam: Capital C. Hier, aan de oevers van de Amstel, ondersteunen we creatieve professionals in alle fasen van hun carrière en vieren we creativiteit van alle soorten. Creativiteit is geen mysterieuze, onaanraakbare gave. Het is een ongedefinieerde som van intelligentie, professionaliteit, toewijding, humor, zelfvertrouwen en soms gewoon dom geluk. We begrijpen dat je soms eerst 567 afgrijselijke ideeën moet bedenken, voor je tot iets (potentieel) briljants komt. En daarom biedt Capital C de ruimte voor al die 567 afgrijselijke ideeën én voor dat ene idee dat wél werkt. Creativiteit heeft ruimte nodig om dingen uit te proberen, te falen en opnieuw te proberen. Capital C heeft deze ruimtes. Op de eerste en tweede verdieping van het oude diamantgebouw vind je co-workspaces waar flexers samenkomen. Een plek waar het print-papier nooit op is en de koffie altijd klaar. Ben je meer op zoek naar vastigheid? Kies dan voor een kantoor. Wij hebben genoeg plek voor jou, je collega’s en medewerkers. 8.000m2 in totaal om precies te zijn.

capital c-highlight
capital c-highlight

Na 4 jaar verbouwen was Capital C begin 2020 enkele maanden open. De laatste bouwzaken werden afgerond en de agenda stond vanaf maart vol met de grootst denkbare evenementen. Alle kantoren waren verhuurd en de co-workspace begon gezellig vol te raken, evenals restaurant Stan & Co. Van de één op de andere dag stond alles stil. Letterlijk. Dan kun je in paniek raken of jezelf dwingen om radicaal anders gaan denken.

Op maandag 9 maart konden we de telefoontjes niet aan. Het regende afmeldingen. We gingen letterlijk van 100 boekingen naar 0. En bij ons niet alleen. De hele eventsector lag ineens op z’n gat en de creatieve sector kreeg een enorme klap. Campagnes werden stopgezet, producties konden niet doorgaan, media-inkopen werden gecanceld. Even schoten we in de paniek, maar na een nacht wakker liggen, beseften we dat we geen keuze hadden. We móesten anders gaan denken, want ons hele businessmodel lag overhoop. Events, horeca en werkplekken voor de creatieve sector, alles lag stil.

Radicaal anders denken

In zeer korte tijd werden we gedwongen om heel creatief te zijn. Iets wat bij ons op zich in de genen zit, maar wat in een stresssituatie ook best lastig is. Want vanuit paniek moet je even ademhalen om te overzien wat er gebeurt. We wisten vrij snel dat onze klanten en leveranciers ook niet verder zou komen als wíj stil bleven zitten. Toen zijn we radicaal gaan denken. Als alles wat we doen niet meer kan, dan moeten onze klanten hun publiek op een andere manier kunnen bereiken. Dan moeten onze members op een andere manier kunnen werken en dan moeten onze Syrische lunchkoks op een andere manier hun gerechten verkopen.

Een nieuwe propositie voor events

Het eerste wat we hebben gedaan is samen nadenken over een alternatief voor events. Hoe kunnen we iets bouwen met dezelfde imponerende charme als de ervaring die je hebt wanneer je hier zelf komt binnenlopen. Met onze technische partner Bourgonje hebben we binnen 48 uur een top notch virtuele studio gebouwd. In de High Light, het hoogtepunt van ons pand onder de glazen koepel. We wilden het plug & play, alles geregeld: technici, producers, drie camera’s, streams, interactieve polls, chats, het hele circus. En dat werkte. De boekingen voor de studio kwamen langzaamaan binnen en doordat bedrijven van elkaar hoorden hoe goed het werkte, begon het echt te lopen. Capital C Connect was geboren. De Dutch Marketing Awards, Rondje van de zaak (voor horeca), Adformatie Connects Live, het TV-programma ‘Opstandelingen’ van BNNVARA, The Cloud Rave (dance feestje) en eigen producties van Greetz en Wereldhave, dat draait allemaal hier.

Dutch Marketing Awards live in virtual studio van Capital C
Dutch Marketing Awards live in virtual studio van Capital C
#rondjevandezaak ism The Hospitalist
#rondjevandezaak ism The Hospitalist

Vergaderruimtes als private workspace

Ondertussen liep onze co-workspace leeg en kregen enkele huurders van onze kantoren, veelal creatieve bedrijven, moeite met het betalen van de huur. Daarin hebben we besloten zo flexibel mogelijk te zijn. Samen de toekomst in, is daarbij altijd het uitgangspunt. Dit raakt ons hard, want ook wij moeten de huur van het pand betalen. Daarom wisten we dat we ook hier op een andere manier moesten kijken naar onze ruimte. Wat we nu doen is onze vergaderruimtes als private workspace aanbieden. Het hele gebouw is corona-proof met 1,5 meter afstand, ontsmettingsmiddelen en intensieve schoonmaak. Met een eigen vergaderzaal als werkruimte kun je veilig en ongestoord je werk doen. Ook hebben we onze co-workspace in sneltreinvaart corona-proof gemaakt met werkplekken op 1,5 meter afstand. Alles staat met stickers aangegeven. Waar je wel en niet kunt zitten. Om zo te borgen dat iedereen veilig afstand houdt. En dat werkt. We zien dat het langzaam weer volloopt. Ondertussen zijn we bezig met de toekomst. Ruimtes klaarmaken voor kleinere events met 1,5 meter afstand.

Tot slot hebben we onze Syrische lunch koks geholpen om een take away service op te zetten. Iedere week maken zij een gerecht dat onze members, maar ook anderen, kunnen bestellen en afhalen. Zo draait de tent voor hen ook nog enigszins door. 

Test. Experimenteer. Juist nu.

Deze tijd heeft ons gedwongen om anders te denken. En wat blijkt, we zijn best creatief met z’n allen. En dat moeten we ook zijn. Wie nu op z’n handen gaat zitten is af. Iedereen moet anders denken, ook de creatieve sector. Denk na over wat je waarde is voor klanten en bedenk hoe je dat op een andere manier kunt toevoegen. Soms moet je je klanten helpen. Als zij het niet zien, omdat ze er middenin zitten, zie jij het als bureau misschien wel. Wees pro-actief en test dingen uit. Experimenteer. Het is voor iedereen nieuw. Maar het is de enige manier. Dit is het moment om te laten zien dat we onszelf met recht de creatieve sector mogen noemen.

Thomas Zwart, Capital C Amsterdam

Thomas Zwart directeur Capital C

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Capital C

Op de plek waar ooit diamanten werden verhandeld, vind je nu de nieuwe creatieve hub van Amsterdam: Capital C. Hier, aan de oevers van de Amstel, ondersteunen we creatieve professionals in alle fasen van hun carrière en vieren we creativiteit van alle soorten. Creativiteit is geen mysterieuze, onaanraakbare gave. Het is een ongedefinieerde som van intelligentie, professionaliteit, toewijding, humor, zelfvertrouwen en soms gewoon dom geluk. We begrijpen dat je soms eerst 567 afgrijselijke ideeën moet bedenken, voor je tot iets (potentieel) briljants komt. En daarom biedt Capital C de ruimte voor al die 567 afgrijselijke ideeën én voor dat ene idee dat wél werkt. Creativiteit heeft ruimte nodig om dingen uit te proberen, te falen en opnieuw te proberen. Capital C heeft deze ruimtes. Op de eerste en tweede verdieping van het oude diamantgebouw vind je co-workspaces waar flexers samenkomen. Een plek waar het print-papier nooit op is en de koffie altijd klaar. Ben je meer op zoek naar vastigheid? Kies dan voor een kantoor. Wij hebben genoeg plek voor jou, je collega’s en medewerkers. 8.000m2 in totaal om precies te zijn.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in