Na een pitch heeft Miele recent gekozen voor het bureau Dawn dat zich zal focussen op de ontwikkeling van campagnes voor de Nederlandse markt. Patricia Slootjes, Director Marketing bij Miele Nederland, vertelt dat het huishoudapparatuurmerk een ‘vernieuwde visie op communicatie’ nodig heeft in ons land om op te vallen tussen alle andere merken.
'De duurzaamheid en lange levensduur van Miele-apparaten zijn vandaag de dag nog steeds een begrip, maar de concurrentie van oude en nieuwe bekenden is groot. Op dit moment is de innovatiekracht van het merk, net als de aandacht voor het milieu, op topniveau. Aan Dawn de opdracht dit in alle communicatie naar voren te laten komen.’ Miele zet de komende tijd vooral in op wassen. Onlangs ontwikkelde Dawn hiervoor de eerste campagne. Miele-directeur Slootjes gaat daar dieper op in in gesprek met Adformatie.
‘Dawn heeft de beste doorvertaling en kan goed inspelen op de consument. Ze houden rekening met verschillende elementen als cultuur en maatschappij en proberen dit allemaal samen te brengen. Ze weten ook heel goed de wasbehoeften van de consument door te vertalen. Daarom is Dawn de beste keuze voor Miele.’
'Miele probeert nu in te spelen op de wasbehoeften. Tijdens je hele leven verandert deze namelijk. Als student heb je waarschijnlijk een gedeelde wasmachine, maar als je begint met je eerste echte baan, zul je meer eisen stellen aan kwalitatief wassen, omdat je dan duurdere kleding kunt kopen. Als je kinderen hebt, zul je waarschijnlijk veel was hebben met vlekken erop. Naarmate de kinderen pubers worden, zal er alleen maar meer was bijkomen. Pubers gooien namelijk sneller iets in de was en sporten bijvoorbeeld ook. We proberen dit allemaal terug te koppelen naar het assortiment dat op deze manier veel gerichter wordt.’
‘Het hoofdkantoor van Miele zit natuurlijk in Duitsland, dus het is erg bijzonder dat wij in Nederland zelf een campagne mogen uitrollen. Normaal gesproken zou een campagne centraal worden ontwikkeld in Duitsland en daarna worden geïmplementeerd in de andere landen. Nu is Nederland voor Miele een pilot-land. We hebben hier namelijk een voorsprong op Duitsland, omdat we al wat onderzoek hebben gedaan. In Nederland wordt de campagne nu als het ware getest. Bij succes wordt de campagne ook uitgerold in de andere landen waar ‘wassen’ groot is. De campagne die dus onlangs is gelanceerd, kan dus de Europese campagne voor wassen worden vanuit Miele.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!