Nieuwe 360-campagne ALS Nederland toont 'onvermijdelijke aftakeling'

'We kijken met lede ogen toe hoe patiënten razendsnel achteruitgaan', zegt Marcel Hartog van bureau Joe Public.

Patiënten in de nieuwe campagne van ALS Nederland.

Stichting ALS Nederland lanceert een nieuwe, wederom confronterende campagne die in het teken staat van 'onvermijdelijke aftakeling'. In de campagne doen echte ALS-patiënten een donatie-oproep. Niet voor zichzelf -ze zijn niet meer te redden- maar voor toekomstige patiënten die wél nog een kans hebben. 

De campagne is ontwikkeld door Joe Public en wordt uitgerold op televisie, radio, online video en in de bioscoop en outdoor-uitingen.

De ziekte ALS is nog steeds ongeneeslijk. Spieren vallen één voor één uit en patiënten overlijden na de eerste symptomen binnen drie tot vijf jaar. Dankzij recente technologische ontwikkelingen is een doorbraak steeds dichterbij, maar daarvoor is nog altijd extra onderzoek nodig. 

'De opbrengt van de afgelopen 3FM-actie Serious Request, die onder meer in het teken stond van ALS, is meer dan welkom, maar we zijn er nog niet', zegt Frederique Kram, marketingdirecteur ALS Nederland.

Ingur Zijlstra is een van de patiënten die in de campagne is te zien. Hij zegt: 'Ik vind het niet spannend om op televisie te komen. Het gaat mij erom dat er een medicijn komt. Ik wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ALS stopt.'

'Zo ziet ALS eruit'

De patiënten in de campagne worden met tussenpozen gefotografeerd en gefilmd, steeds met een persoonlijke vraag om financiële steun. Kram: 'Uitingen die stuk voor stuk de emotionele boodschap overbrengen. Maar in het verloop van de campagne komt daar een confronterende lading bij: niet alleen hun directe omgeving, maar heel Nederland is getuige van hun onvermijdelijke aftakeling. Zo ziet ALS er dus uit.'

Marcel Hartog, executive creative director van Joe Public, was nauw betrokken bij de allereerste campagnes van ALS Nederland. Hij zegt: 'Twaalf jaar geleden was de ziekte nog vrij onbekend. De confrontatie met ogenschijnlijk gezonde mensen die inmiddels waren overleden, toonde toentertijd de genadeloos van de ziekte aan.'

Hij vervolgt: 'Met de nieuwe campagne wordt de slechte afloop vanaf het begin duidelijk en kijken we met lede ogen toe hoe de deelnemers razendsnel achteruitgaan. We willen benadrukken dat er geen tijd te verliezen is in de zoektocht naar genezing.'

Credits:
Stichting ALS: Frederique Kram, Kiki Kruize
Bureau: Joe Public Amsterdam
Creatie: Marcel Hartog, Ruben van Dijk
Account: Maaike van ’t Klooster 
Agency producer: Dylan Driessen
Productiemaatschappij: Joe Public Shoot
Producer: Fiona Jacob
DOP: Jordy Tempelman
Fotografie: Daniel Porcedda
Edit: Jordy Tempelman
Geluid: Sound Circus
Grading: Qianwei Tong (Captcha)
Online: Captcha
Patiënten in campagne: Anneloes van der Zee, Ingur Zijlstra, Juliette Vekemans en Sebastiaan Kuiken

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie