De New York Times maakt met twee commercials duidelijk hoe belangrijk onderzoeksjournalistiek is. De ene video gaat over vermiste migrantenkinderen bij de Amerikaanse grens, en de ander over de belastingtrucs van Trump. De campagne, gemaakt door bureau Droga5, moet aantonen dat kwaliteitsjournalistiek ten tijden van nepnieuws onmisbaar is.
Waarheid
De commercials zijn een onderdeel van een langlopende campagne die vorig jaar is gelanceerd, waarin de krant hamert op het nut van onafhankelijke journalistiek. In de meest recente video laat de Amerikaanse krant zien hoe verhalen tot stand komen. Op de achtergrond klinkt een voice-over van de betrokken verslaggever.
‘Op deze manier willen we duidelijk maken hoeveel tijd journalisten steken in een productie’, licht David Rubin, head of brands bij New York Times, toe. 'Onafhankelijke journalistiek kost tijd en geld. Wij nemen lezers mee op zoek naar de waarheid.'
Belastingfraude
In de onderstaande video speelt de Amerikaanse president Donald Trump de hoofdrol. De New York Times ontdekte dat Trump via belastingfraude heeft geprofiteerd van het rijkdom van zijn vader. Om dit te onthullen heeft de krant 100,000 documenten geanalyseerd over een tijdsbestek van 18 maanden.
Migrantenkinderen
De tweede video gaat over vermiste migrantenkinderen. De krant ontdekte dat honderden ouders van hun kinderen worden gescheiden bij de Amerikaanse grens. Voor deze ontdekking hebben verslaggevers met tientallen partijen gesprek afgenomen– van advocaten tot daklozenopvangcentra.
Elke video eindigt met de woorden: ‘The truth is worth it’.
Hoe zit het met Nederlandse kranten? Zij hebben een andere positionering in hun campagnes gekozen. Trouw heeft vorig jaar een video gemaakt die de positieve invalshoek van de krant benadrukt (bureau: Kokoro Amsterdam). Volkskrant heeft mini docu's gelanceerd (bureaus: My Channels, Pink Marketing en Pünktlich) waarin de redactie en medewerkers laten zien wat er zoal komt kijken bij het maken van een krant. En Het Financieele Dagblad heeft onlangs een campagne (bureau: Dawn) gecreëerd met als doel om nieuwe doelgroepen aan te boren.