De Nationale Museumweek is volledig digitaal om te voldoen aan de coronavoorschriften. Het evenement biedt de museale collecties en eigen kunstwerken online aan. Zo is er een digitale expositie op de Dam en is het volgens de organisatie mogelijk voor mensen om thuis deel te nemen aan een eigen kunstwerk. Door het culturele kapitaal digitaal aan te bieden wil de organisatie van de Nationale Museumweek troost en inspiratie bieden voor iedereen.
De Museumweek heeft dit jaar als thema: ‘Ontdek samen ons échte goud. In vrijheid.’ De campagne voor de museumweek wordt dit jaar gepresenteerd als een online platform voor kunst, cultuur en erfgoed met 400 pronkstukken, online museumtours en een dagelijkse live-uitzending van #OnsEchteGoudTV. De editie van dit jaar samen wordt georganiseerd in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei.
Mirjam Moll, directeur Museumvereniging: ‘Al vijf jaar lang wordt tijdens de Museumweek aandacht besteed aan ons échte goud en door de hele coronacrisis is het van belang dat we juist nu aan mensen laten zien wat voor een bijzonder en groots cultureel kapitaal wij in Nederland hebben. Het belang van kunst, cultuur en erfgoed lijkt in tijden deze groter dan ooit. Vandaar dat we door zijn gegaan met de Nationale Museumweek! In een verantwoorde digitale variant!’
Digitaal Gouden Pronkstuk op de Dam, Amsterdam
In voorgaande edities van de Nationale Museumweek werd er altijd een Gouden Pronkstuk onthuld. Moll geeft aan dat dat dit jaar ook gebeurt. Volgens haar is er dit jaar sprake van een bijzonder Gouden Pronkstuk: een online Gouden Pronkstuk. Via museumweek.nl kunnen bezoekers het werk in een 360 graden omgeving bezoeken en bewonderen.
Het Gouden Pronkstuk staat virtueel op De Dam. Moll legt uit dat de vier panelen waaruit het eerbetoon bestaat, het Nationaal Monument ‘omarmen’ om op die manier het bijzondere karakter van de 75 jaar culturele vrijheid te benadrukken.
Online doorvertaling en WebGL
Bureau Xsaga heeft, in samenwerking met het innovatieve digital bureau Capitola en Q&A Communicatie, in 2,5 week tijd een virtuele online doorvertaling ontwikkeld van het oorspronkelijke bedachte live concept. Patrick Roubroeks, founding director Xsaga legt uit: ‘Bezoekers kunnen een foto nemen samen met een eigen kunstwerk, beeld of schilderij om dit daarna met elkaar te delen. Volgens Roubroeks is er voor het eerst in Nederland gebruik gemaakt van WebGL techniek bij een online evenement.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!