De vraag hoe dankbaarheid klinkt staat centraal in de nieuwe campagne van Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF) die vandaag live gaat op televisie, radio, in printmedia en online. Voor de campagne heeft het fonds de vraag aan honderden musici voorgelegd en volgens het NMF hebben velen de vraag met een ‘Gratitude’ beantwoord; de klank van dankbaarheid. Het doel van de campagne is om mensen te bedanken voor hun steun, maar ook wil het fonds oproepen om musici een financieel hart onder de riem te steken.
Campagne in corona tijd
Door de corona maatregelen kwam de gehele culturele sector tot stilstand. De muzikanten van het NMF kozen er volgens het fonds voor om niet stil te blijven zitten, maar juist zichtbaar te zijn. Samen met freelance creatieven Jarr Geerligs en Ilona van de Laarschot ontwikkelden ze een nieuwe campagne, met ‘dankbaarheid’ als thema. ‘Als alle vanzelfsprekendheden wegvallen, wordt vaak pas duidelijk hoe bijzonder ze zijn. Met dat gegeven wilden we iets doen’, maakt Geerligs duidelijk. ‘Het NMF bestaat grotendeels dankzij de steun van particulieren. Vandaar dat we met deze campagne een ode aan alle gevers wilden brengen.’ Van Laarschot voegt daar nog aan toe: ‘Het idee ontstond om dit te doen in de vorm van een nieuw muziekstuk. Gebaseerd op de term ‘Prélude’, werd dat al snel De Gratitude.’
Het NMF voorziet jaarlijks honderden getalenteerde musici van de meest hoogwaardige instrumenten. Deze musici hebben dus letterlijk iets moois in handen om hun dankbaarheid te uiten.
Commercial
Dat de freelance creatieven de bijbehorende commercial prachtig vinden blijkt uit de woorden: ‘Het concept inspireerde regisseur Bram van Alphen tot het maken van een commercial met een poëtische, bijna magische sfeer.' In de commercial zijn drie bekende musici te zien die nadenken over de vraag hoe dankbaarheid klinkt: Daniel Rowland, Mascha van Nieuwkerk en Matteo Myderwyk.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!