De Britse winkelketen Mothercare start een campagne met eerlijke foto’s van pas bevallen vrouwen. De actie dient als tegengeluid. Sociale media geven ons een vertekend over schoonheid. Je ziet bijvoorbeeld nooit foto’s van vrouwen met striae, vetrolletjes en littekens. Door het delen van persoonlijke verhalen wil Mothercare het zelfvertrouwen van moeders een boost geven. De campagne is opgezet in samenwerking met McGarryBowen.
De keten is gespecialiseerd in het verkopen van zwangerschapsproducten. De aanleiding van de campagne is een onderzoek, uitgevoerd door Mothercare, onder kersverse moeders waaruit bleek dat zij zich schamen voor hun lichaam. Deze onzekerheid wordt getriggerd door sociale media, die tegenwoordig volstaan met foto’s van fitgirls.
Stria en littekens? Doodnormaal
De campagne, getiteld #BodyProudMums, moet vrouwen een realistisch beeld van hun lichaam geven. Zo vertelt de 20-jarige Kesia dat zij het lastig vindt om 'perfecte' foto’s van een net bevallen lichaam te zien. Ook Eleanor is veertien weken na de bevalling gefotografeerd. Zij wil laten zien hoe mooi moederschap is. ‘Ik wil mensen om me heen inspireren en laten zien dat striae en zwangerschapskilo’s ons niet definiëren.’
De kiekjes zijn geschoten door de Britse fotograaf Sophie Mayanne. Zij heeft in 2017 besloten om haar modellen nooit meer digitaal te werken. Ook maakt zij vaker foto’s met een soortgelijk thema. Zo heeft de fotograaf zelf de campagne #behindthescars opgezet, waarin ze mannen en vrouwen met littekens op de gevoelige plaat vastlegt.
De campagne is door heel Londen in de metrostations te zien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!