Ministeries gaven met 44,5 miljoen euro fors meer uit aan campagnes

Dat blijkt uit de Jaarevaluatie Campagnes 2021. Stijging komt voor groot deel op rekening van coronacampagne Alleen Samen.

Campagne Alleen Samen

De rijksoverheid heeft vorig jaar 44,5 miljoen euro uitgegeven aan mediacampagnes. Dat is een stijging van 34 procent (ruim 11 miljoen euro) ten opzichte van 2020.  De afgelopen vijf jaar  zijn de uitgaven aan mediacampagnes flink toegenomen. In 2017 ging het nog om een bedrag van 12,1 miljoen euro.

Dat blijkt uit de Jaarevaluatie Campagnes, de verantwoording van het Rijk aan de Tweede Kamer over de publiekscampagnes met een mediabudget van meer dan 150 duizend euro.

De grootste hap uit de uitgaven ging de coronacampagne 'Alleen Samen' (€ 18,7 miljoen). Dat is ruim twee keer zoveel als in 2020, toen € 8,9 miljoen aan coronacampagnes werd uitgegeven.

Naast corona ging het meeste geld naar campagnes voor de Belastingdienst (4 miljoen euro) en naar de campagne 'Iedereen doet wat', over het besparen van energie. Daar werd 3 miljoen aan uitgegeven.

In 2021 zijn veertien campagnes gevoerd die in hun mediamix gebruik maken van televisiespots. Dit is gelijk gebleven ten opzichte van 2020.

uitgaven campagnes rijk
uitgaven campagnes rijk

Meeste geld naar online

Het grootste deel van het totale mediabudget van campagnes werd besteed aan inkoop van online media (18,3 miljoen), gevolgd door radio en televisie (14,2 miljoen). Aan print werd 4,5 miljoen euro besteed en aan buitenreclame 4,2 miljoen.

Voor campagnes met televisiespots werd in 2021 € 37,9 miljoen aan inkoop van media uitgegeven. Voor campagnes zonder televisiespots zijn de totale mediabestedingen € 3,4 miljoen.

Het bedrag voor de categorie overige voorlichting en voorlichtingscampagnes is 3,3 miljoen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie