Met de slogan ‘Zo kan het ook’ wordt zaterdag de eerste landelijke campagne gelanceerd voor een plantaardiger voedingspatroon. Initiatiefnemer is de Green Protein Alliance, een samenwerking tussen tal van bedrijven en maatschappelijke organisaties, met onder meer Albert Heijn, Unilever, Jumbo, Rabobank, Stichting Doen en Natuur & Milieu.
Het is de bedoeling dat de campagne meer jaren gaat lopen. Centraal staan alternatieven voor dierlijke producten, deze worden in opvallende beelden getoond. Zoals een hamburger, frikandel, pak melk, gekookt ei en haring die goed zijn te vervangen door kidney bonen, edamame boontjes, amandelen, champignons en wakamé zeewier.
Herstel van de balans is urgent
Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling, halen Nederlanders 61% van hun eiwitten uit dierlijke producten en 39% uit plantaardige producten. Het herstel van deze balans naar minimaal 50/50 in ons menu is cruciaal voor een gezonde en duurzame toekomst voor mens en klimaat.
De Green Protein Alliance wil dat dit punt in 2025 is bereikt. Ondanks dat er een verschuiving is te zien, gaat die niet snel genoeg. De campagne #zokanhetook moet het herstel van deze balans versnellen.
Veranderen van gewoontegedrag
Het veranderen van een voedselpatroon is lastig, omdat het vaak gewoontegedrag is. Bovendien ontbreekt bij veel Nederlanders de kennis over hoe je dit het beste aan kan pakken. Zij krijgen een handelingsperspectief door een groot aanbod van alternatieve producten en recepten.
Centraal in de campagne staat het platform Zokanhetook.nu en de bijbehorende social mediakanalen. Hier vinden mensen de recepten, zoals de ‘nieuwe klassiekers’. Deze laten zien hoe je klassiekers zoals pasta bolognese omtovert in een plantaardig recept door slechts het gehakt door linzen te vervangen.
Op het platform is bovendien een uitgebreide encyclopedie voor plantaardige producten te vinden. Hierin kunnen consumenten voor al hun dierlijke producten de beschikbare plantaardige mogelijkheden vinden. Van paddenstoelenshoarma tot sojaslagroom, plantaardige yoghurt, linzengehakt en zeewierburgers.
Bedrijven en organisaties doen mee
De bedrijven en organisaties die deel uitmaken van de Green Protein Alliance zullen de campagne uitdragen met hun producten, promoties en in hun communicatiemiddelen.
De opzet en uitvoering van de campagne is in handen van Green Food Lab, het food-communicatiebureau van Isabel Boerdam dat ook achter de Nationale Week Zonder Vlees zit. De campagne wordt gesteund door Stichting DOEN.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!