Premium

Kia komt met reclame speciaal voor doorspoelers

Steeds meer Belgen kijken uitgesteld tv en spoelen reclames door. Kia, SBS en Mortierbrigade bedachten een video speciaal voor die kijkers.

Het is een bekend fenomeen voor iedereen die tv-series opneemt of terugkijkt: je spoelt de reclame door, maar je stopt te laat en moet weer terugspoelen. Daar spelen Kia, mediabedrijf SBS en het Belgische reclamebureau Mortierbrigade slim op in met een nieuwe tv-spot.

De Kia Niro heeft een autonoom remsysteem dat zorgt dat de auto stopt in geval van nood. De tv-reclame doet eigenlijk hetzelfde voor mensen die doorspoelen in het reclameblok. Het filmpje van KIA helpt je op tijd te stoppen.

Merkbelofte

De commercial van Kia verschijnt aan het eind van een reclameblok en waarschuwt je dat je tv-programma bijna begint. Jens Mortier van reclamebureau Mortierbrigade: "In de reclamebranche rust een taboe op het doorspoelen van tv-reclames. Wij hebben dat taboe gebruikt voor een creatieve oplossing. Een bepaald percentage kijkers spoelt reclame altijd door, dus daarom hebben wij een commercial bedacht speciaal voor deze groep."

De kijkers die de reclame niet doorspoelen, zien een gewone reclamespot. Wie wel doorspoelt ziet het filmpjes met de waarschuwing dat de film of serie weer begint. Mortier: "Onze Commercial Brake geeft een betere kijkervaring en toont het innovatieve karakter van het merk Kia. Het sluit aan bij de merkbelofte 'Kia, the power to surprise'."

SBS was huiverachtig

Kijkers die de reclame niet doorspoelen zien een gewone reclamespot, maar mensen die doorspoelen worden gewaarschuwd dat hun film begint en stoppen daardoor op tijd.

Steve Brouwers, creative director bij SBS: "Toen Mortierbrigade ons het idee voorlegde om iets te doen rond het doorspoelen van reclame waren we huiverachtig. We willen natuurlijk geen promotie maken rond het doorspoelen van reclame. Maar toen ze ons het idee uitlegden, zagen we dat het volledig inspeelt op het afremmen en de kijker attent maakt om terug naar onze content te kijken en daar kunnen we alleen maar enthousiast over zijn."

Deze commercial zie je als je doorspoelt

Verbod op uitgesteld kijken

In maart zei de Vlaamse minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel, Sven Gatz, dat hij uitgesteld kijken zou willen verbieden als marktpartijen niet met een oplossing komen. Commerciële zenders klagen al jaren over het toenemend skippen van reclame.

Volgens de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws kijkt ruim een kwart van de Belgen uitgesteld. Ze nemen programma's op of pauzeren bij aanvang spoelen vervolgens de reclameblokken door. Omroepen missen daardoor reclame-inkomsten.

In Nederland wordt minder uitgesteld gekeken, maar het aandeel groeit. Volgens kijkonderzoek van SKO steeg het percentage uitgesteld (kijken binnen zes dagen na de uitzending) van 6,9 procent van de totale kijktijd in 2016 naar 8,6 procent in 2017.

Deze commercial zie je als je niet doorspoelt
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie