ING is een campagne begonnen onder de naam ‘Jouw geld, jouw keuze’ om het gesprek over geld onder jongeren op gang brengen. Het is de aftrap van een meerjarenprogramma dat generatie Z meer inzicht in financiën moet bieden voor het maken van financieel gezonde keuzes.
Voor de campagne heeft ING onderzoek laten uitvoeren door Ruigrok naar de financiële gezondheid van Gen Z’ers. Daaruit blijkt dat de helft van de jongeren schulden heeft. Dat gaat bij veel jongeren om een studieschuld, hoewel ook een persoonlijke lening of betaalachterstand bij achteraf-betaal apps zoals Klarna en Riverty voorkomen.
De campagne, die tot eind november loopt, bestaat uit een filmpje waarin de zes jongeren worden geïntroduceerd en hun dilemma’s rondom geld uitgeven en sparen. Wel een studielening of niet, reizen of juist sparen, op kamers gaan of thuis blijven wonen, meegaan naar dat festival of toch thuisblijven?
In de daaropvolgende driedelige online contentserie gaan de zes jongeren met elkaar in gesprek over hun uitgaven en over de financiële dilemma’s waarmee ze worstelen. Zij worden in de serie vergezeld door influencers en experts, zoals een gedragswetenschapper, psycholoog en geldcoach.
De film en serie is te zien op YouTube, sociale mediakanalen van ING, en worden ook verspreid via contentpartnerships en influencers waar ING mee samenwerkt. De introductiefilm zal vanaf 1 oktober bovendien als tv-commercial worden uitgezonden om daarmee ook ouders als belangrijke bron voor jongeren te bereiken.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau WeFilm en wordt ondersteund door Geldfit en jongerenmagazines Linda Meiden, Parra TV en Teenmag.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!