In aanloop naar de Dutch Creativity Awards brengt Adformatie In samenwerking met ADCN een serie interviews met de juryleden. Nummer 2 in de reeks is Rose Zandvliet, strategy- en story-director bij het Bureau van Talpa Network en jurylid van de categorie: Communications.
‘Verrast en geïnspireerd worden door werk dat mij is ontgaan het afgelopen jaar. En lekker discussiëren over creatief werk. Vooral als een project lovers en haters heeft binnen de jury, is de discussie ontzettend leuk en leerzaam.’
‘Ik heb er twee. Ik moet als eerste denken aan een mooie case van onze oosterburen. In Duitsland werden tampons belast met het hoge belastingtarief van 19% voor ‘luxegoederen’. Onzin natuurlijk want, trust me, er is echt niets luxe aan ongesteld zijn. Tamponbedrijf The Female Company wist dit slim te omzeilen door de tampons te verpakken als een boek, waarop het lage tarief geldt. Naast het slimme inzicht en dat ze hiermee daadwerkelijk het probleem oplosten - de tax is inmiddels verlaagd - vind ik het design van het boekje bijzonder eigen en pakkend.’
‘Om even in de categorie ‘rood kruis’ te blijven, was ik ook erg charmeerd van hoe het Rode Kruis inhaakte op de hartstilstand van voetballer Eriksen door in hun instagramstories een minicursus reanimatie te geven.’
‘Als jurylid zie je vaak pr-gimmicks voorbijkomen, ideeën die op de lange termijn no bijdragen aan het merk en eigenlijk alleen zijn gedaan voor een casevideo die barst van de mock-ups en termen als ‘media-impressions’. Dat vind ik jammer. Ik ben eerder fan van het tegenovergestelde, namelijk slimme simpele inzichten en oplossingen voor de langere termijn.’
‘Ik denk dat een visionair per definitie creatief is; iets zien wat nog niemand kan voorspellen vereist creatieve denkkracht. De grootste uitdaging is mensen meekrijgen in je visie, want in je uppie vijf stappen vooruit lopen is eenzaam en frustrerend. De ideale creatief-visionair weet dus zijn visie ook te vertalen naar ‘gewonemensentaal’ om zo een community te mobiliseren.’
‘Door van perspectief te veranderen. Mentaal, door me te verplaatsen in iemand anders en zo over het concept of probleem na te denken. Bijvoorbeeld: ‘Hoe zou mijn moeder dit probleem tacklen?’ Of fysiek. De wereld ziet er anders uit als je door de stad fietst, of op je rug op je balkon of in je tuin ligt of door een macrolens. Dat nieuwe perspectief opent meestal ook een nieuw deurtje in je brein.’
‘Heel eerlijk, ik kan me niet herinneren dat ik baanbrekend werk heb gezien. Wel leuke commercials, geinige pr-stunts, maar echt baanbrekend werk… hopelijk ga ik die cases tijdens het jureren ontdekken.’
‘Niet echt een mantra, maar wat ik mezelf vaak vraag is: ‘Kan ik dit uitleggen aan mijn moeder?’ Als een idee te complex is om haar uit te leggen, dan gaat het waarschijnlijk ook niet werken in een social post, radiospot of outdoorposter. Breng het terug naar de essentie en elimineer alle tierelantijntjes die het idee minder krachtig maken.’
‘Eerst, door de emotie te ervaren. Die moet er toch even uit. Daarna door een stap achteruit te zetten en de situatie op te breken in stukjes. Per stukje kijk ik dan waar precies de emotie zit en of die gefundeerd is. Zo maak je het behapbaar en rationaliseer je het zonder je emotie volledig weg te stoppen. Als je weet wat precies de angst, verdriet of stress heeft getriggerd, kun je op zoek gaan naar een oplossing, een kans of silver lining. Oh ja, en om hulp vragen, want ergens over praten helpt je ook tot de kern te komen.’
‘Het klinkt egoïstisch, maar ik wil gewoon trots zijn op mezelf. Continu iets nieuws uit mezelf halen. Ze zeggen wel eens: ‘Wat wil je dat er op je grafsteen staat?’ Dat is een beetje luguber om over na te denken, maar als er straks alleen staat: ‘Ze werkte heel hard’, dan heb ik toch wel echt gefaald.’
‘Oeehhh ik heb op zoveel mooie projecten mogen meewerken… In de categorie ‘the sky is not the limit’ ben ik nog steeds fan van Claim You Place in Space van KLM. Om awareness te generen voor KLM’s ruimte-initiatieven bedacht DDB om een weerballon op te laten vanuit de Nevada-woestijn, dit was online live te volgen totdat de ballon popte. Vooraf konden deelnemers voorspellen waar de ballon zou poppen door een stukje ruimte te ’claimen’. De juiste voorspeller won een echte reis naar de ruimte. En een project redelijk in hetzelfde straatje is Wieden+Kennedy’s Imagination Machine voor airline S7. Het was een pop-up met een grote wereldbol. Als het je lukte om met je brein een vliegtuigje te sturen naar je droombestemming dan won je tickets. Hiermee maakten we de tagline van S7 ‘fly to any place you can imagine’ tastbaar. In beide projecten had ik slechts een ieniemienie aandeel, maar ben nog steeds trots op de combinatie van tech, imagination en echte ervaring.’
‘Onze creative brainpower ook geregeld uitlenen voor maatschappelijke projecten. Zoals Talpa Network samen met StukTV en de Rijksoverheid heeft gedaan om jongeren positief perspectief te bieden tijdens de covid-pandemie.’
‘Niet meteen beginnen met rennen, maar eerst achterhalen wat de vraag precies is, én de vraag achter de vraag.’
‘Like it or not, maar het winnen van creativiteits- en effectiviteitsprijzen leidt tot new business.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!