Als er één dag is waarop je erl wat luchtige afleiding kunt gebruiken, dan is het wel vandaag. Je bent misschien net gestopt met sporten of alweer begonnen met drinken en de donkergrijze dagen ben je meer dan beu. Het beste medicijn voor treurigheid en neerslachtigheid is humor. Ik heb zes levenslessen gevonden die je zó uit je Blue Monday vibe halen.
1. Doe maar gewoon...
De Noorse supermarktketen Rema 1000 lijkt een oer-Hollandse keten. Hun levensmotto is ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Laat jezelf dus niet gek maken als je home technology nog niet goed genoeg naar je luistert.
Het is waarschijnlijk eenvoudig casten met Scandinavian design in vrijwel iedere Noorse woonkamer. Toch de complimenten voor de styling! De edit voelt soepel en eenvoudig, zoals het een smart device betaamt. Concept van Try Oslo, geregisseerd door Andreas Riiser en geproduceerd door Bacon Oslo.
2. Work that body
Wie begint het nieuwe jaar niet met goede voornemens op het werk? Gelijk heb je. Blijf geloven in jezelf, jij bént die sales tijger. En onthoud: always keep your cool.
Een gezond lichaam brengt een gezonde geest. Het moge duidelijk zijn welke zijde van de tafel leeft conform deze huisregel. Voedingssupplementfabrikant Bulk Powders is bij Droga5 bij het juiste adres als het aankomt op scherpe concepten met een gezonde dosis humor. Geregisseerd door Aaron Stoller naar een productie van Biscuit Filmworks.
3. Wees vrij in je hoofd
Je kunt jezelf overal druk om maken. Dat is okay. Waar het uiteindelijk om gaat is: hoe ga je daarmee om?
De Nederlandse regisseur Bart Timmer timmert stevig aan de weg met commercials voor steeds grotere (internationale) namen. Zijn reclames excelleren in verhaal(opbouw), casting, en bovenal humor. Ik kijk reikhalzend uit naar zijn eerste feature film. Concept van Akestam Holst en productie in handen van Bacon.
4. Oordeel niet
Niet iedereen zal je briljante ideeën begrijpen of je wereldverbeterende meningen delen. Accepteer je medemens, zelfs je Britse broeders en zusters met hun overzoute Marmite smaak.
Het moge duidelijk zijn dat het Verenigd Koninkrijk ook hier niet zo eensgezind is als je zou denken. Marmite beschikt over een gezonde dosis zelfkennis en net als de smaak zijn hun uitingen erg uitgesproken. Geregisseerd door James Rouse onder productiehuis Outsider.
5. Verwen jezelf
Af en toe moet je gewoon voor jezelf kiezen. Moét die batterij even worden opgeladen. In welke situatie je je ook bevindt, hoe druk het ook is: kies voor jezelf, want jij bent belangrijk. Audi Technology heeft de features die je overweldigend kunnen ontspannen.
BBH London maakt met een dosis zelfspot duidelijk dat Audi Technology qua comfort misschien wel iets té compleet is. De commercial is een goed voorbeeld van de manier waarop muziek de boodschap nog eens extra goed kan overdragen. Nederland floreert wéér: ditmaal met Matthijs van Heijningen Jr. als regisseur.
6. Stick to the plan
De leefregels werken pas, als je er naar blijft leven. Houd je van warm, dan houd je ze warm.
Als regisseur word je kennelijk geboren. Met een naam als Damien Toogood maak je over the top commercials, dat kan niet anders. Toogood mag wat mij betreft de Nederlandse doe-maar-gewoon-regel structureel negeren. Concept van DDB Chicago voor FIAT USA.
Altijd blijven lachen
Nog niet helemaal uit je dip, of niet jouw soort humor? Probeer dan de volgende commercials: van parodies tot aan de klassieke klucht.
Enzo Greco is Motion Director bij Born05
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!