De Haagse organisaties De Rode Loper en Klassewerk willen verandering aanbrengen in het structurele lerarentekort en hebben digital agency Dept aangehaakt om mensen met een andere blik naar het vak te laten kijken. Dit resulteerde in de inspirerende “Word Leraar in Den Haag”-campagne, waarin de schoolperiode van de jonge uitvinder Boyan Slat (25), oprichter van The Ocean Cleanup, centraal staat.
Leraren hebben van jongs af aan een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de ondernemer, die met zijn succesvolle non-profit organisatie The Ocean Cleanup zwerfplastic uit de oceaan en rivieren haalt. Daarmee draagt hij bij aan het oplossen van een wereldwijd milieuprobleem. De focus in de campagnefilm wordt hiermee verlegd van het probleem naar hetgeen bijna alle jongeren willen, namelijk impact hebben. De ‘Word Leraar in Den Haag’-campagne moet ervoor zorgen dat er dit jaar meer Haagse HAVO/VWO-scholieren na het eindexamen de keuze maken om docent te worden en zich in te zetten om de nieuwe generatie gamechangers op te leiden.
“Door de belangrijke rol te belichten van leraren die het anderen mogelijk maken de wereld te veranderen, wordt er ingespeeld op de activistische inslag van de generatie die nu hun eindexamen HAVO/VWO doen”, aldus Michael Maaskamp, creative director bij Dept. “Boyan is zelf opgegroeid in Delft en er is gefilmd op zijn basis- en middelbare school, wat het oprecht en authentiek maakt. Het is fijn om te merken dat het lerarentekort veel mensen aan het hart gaat en dat daardoor onverwachts deuren opengaan.”
“Het voornaamste doel is om de aanstaande eindexamenkandidaten te enthousiasmeren voor een toekomst in het onderwijs, te beginnen met het bezoeken van open dagen en te kiezen voor een opleiding tot leraar”, voegt Gert van den Ham, programmamanager van De Rode Loper, toe. “Naast inspiratie bevat de campagne dus ook activatie. Daarnaast kan het verhaal een gevoel van trots bij huidige docenten los te maken, in de hoop de boodschap in de regio Den Haag te verspreiden.”
De 'Word Leraar in Den Haag'-campagne loopt vanaf 16 januari 2020 op social media en OOH in de regio Den Haag.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!