Het zal je niet ontgaan zijn: de wereld van kunstmatige intelligentie (AI) en de daarbij behorende exponentiële groei en innovatie zorgen voor zowel opwinding als onrust in talloze branches. De razendsnelle ontwikkelingen hebben AI getransformeerd van een niche technologie tot een alomtegenwoordige tool die ons werk en leven doordringt. Wat betekent dit voor jouw organisatie in 2024? En hoe maak je van AI een onderscheidende kracht in jouw branche?
Job Deibel, Data & AI Director bij DEPT®, onthult hoe je AI kan integreren en koesteren om het een onderscheidend kenmerk te maken voor jouw organisatie. Ontdek in dit eerste artikel uit de reeks hoe je in de snel evoluerende wereld van marketing en technologie het potentieel van AI optimaal benut via marketingpersonalisatie op schaal.
Het verbinden van databronnen
Data vormt de basis voor een functionerend AI-systeem en is fundamenteel om een AI-gedreven organisatie op te bouwen. De belangrijkste en eerste stap is daarom om je data op orde te krijgen. Je hebt het waarschijnlijk al eerder gehoord: “garbage in, garbage out”. Zonder het structureren en samenvoegen van data uit verschillende bronnen zal je AI niet effectief kunnen inzetten voor je bedrijf.
Het centraliseren van data komt niet als iets nieuws maar is momenteel extra belangrijk omdat generative AI het mogelijk maakt om niet alleen waarde uit gestructureerde data halen, maar ook uit ongestructureerde gegevens - door middel van Large Language Models (LLM’s). In onze dagelijkse communicatie zit een overvloed aan ongeordende gegevens, zoals gesproken, visuele en tekstuele data. Dit voegt dus een nieuwe dimensie van data toe die moet worden opgeslagen, gecentraliseerd en samengevoegd in het data-platform. In marketing kan hiermee het 360º-klantbeeld worden verrijkt met bijvoorbeeld customer service-informatie en kan het beter begrijpen welke tone-of voice en CTA’s het beste werkt voor een individueel persoon in e-mail en paid media-uitingen.
Hoe AI het verschil maakt in personalisatie
In de snel veranderende wereld van digitale marketing is het voor bedrijven steeds essentiëler om (met behulp van AI) consistent via verschillende kanalen te communiceren en effectieve marketingpersonalisatie toe te passen. Om deze omnichannel-uitdaging aan te gaan, moet je als organisatie gebruik maken van AI-gedreven marketingprocessen. Hiermee kunnen verschillende eigenschappen van klanten voorspeld worden, gebaseerd op een 360º-beeld van hun data. Met behulp van geavanceerde voorspellende modellen, ook wel 'AI propensity models' genoemd, kunnen bedrijven niet alleen nauwkeurig consumentengedrag op individueel niveau voorspellen, maar ook bepalen welke marketingstrategieën het meest effectief zullen zijn. Stel je voor dat je het toekomstige gedrag van elke klant kan voorspellen: deze voorspellingen kunnen in alle marketingkanalen worden geactiveerd, waardoor marketeers ze effectief en gemakkelijk kunnen inzetten om gepersonaliseerde customer journeys te creëren.
Customer journeys zullen met elke stap complexer worden totdat we in staat zijn om een-op-een communicatie te realiseren. Hiervoor is een AI-content engine van cruciaal belang, want het genereren en produceren van content (e-mails, advertentie banners, CTA’s, etc) die toegespitst is op de individuele klant en het desbetreffende kanaal kan alleen maar gerealiseerd worden door geautomatiseerde AI-processen. Een AI content engine is in staat om gestructureerde en ongestructureerde 360-klantdata te gebruiken om communicatiemateriaal te genereren dat voldoet aan de vereisten van het marketingkanaal en toegespitst is op iedere klant.
Hierdoor kunnen marketeers dynamisch bepalen welke content een klant te zien krijgt en wanneer ze benaderd worden – via welk kanaal dan ook. Deze methode van gepersonaliseerde marketing op schaal zorgt ervoor dat elke klant een unieke en relevante ervaring heeft, perfect afgestemd op hun individuele behoeften en voorkeuren. Het vergroot niet alleen de klantbetrokkenheid, maar stelt bedrijven ook in staat om zich te onderscheiden in een concurrerende markt en om van AI een strategische differentiator te maken.
Google Ads-optimalisatie door focus op relevante doelgroepen
In samenwerking met moderetailer Omoda heeft DEPT® bijvoorbeeld een AI-model ontwikkeld wat in real-time de verwachte geretourneerde waarde voorspelt op het moment dat een transactie van een bezoeker plaatsvindt. Het biedalgoritme in Google Ads wordt daardoor gevoed met accurate informatie van klanten zoals hun koop/retourgedrag, waardoor optimalisatie kan plaatsvinden op klanten met een lage retourwaarde. Zo richten we de advertenties op een doelgroep die voor Omoda daadwerkelijk relevant is. Met dynamische oplossingen zoals deze, zijn marketeers in staat om op het beste moment de meest relevante boodschap aan de juiste persoon te leveren. De inzichten kunnen vervolgens direct worden afgestemd op de individuele voorkeuren van de klant en gebruikt worden voor de meest effectieve ad copy, advertentietypen en kanalen.
Innovatie in AI is essentieel voor succes in de toekomst
Kortom, door de exponentiële groei en innovatie transformeert AI het tot een essentiële tool voor succes in de toekomst. Dit biedt organisaties de kans om zich te onderscheiden door AI strategisch in te zetten als differentiator. Door databronnen te verbinden en AI-gedreven marketingprocessen te implementeren, kunnen bedrijven een nauwkeurige personalisatie op schaal bereiken wat een vereiste gaat zijn in de nabije toekomst. Dit leidt tot verhoogde klantbetrokkenheid en een sterkere positionering in de markt. Vooruitkijkend is het duidelijk dat het integreren en innoveren met AI geen keuze meer is, maar noodzakelijk voor bedrijven die willen floreren in een steeds digitalere toekomst.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!