Om sextortion onder jongeren te voorkomen is de GGD Hollands Midden een campagne gestart’ met het thema: ‘Safe Sexting’. Aanleiding hiertoe is het onderzoek ‘Seks onder je 25ste’ en recente ontwikkelingen rond mogelijke gevolgen van sexting.
Uit het in opdracht van Soa Aids Nederland uitgevoerde onderzoek blijkt dat één op de vier jongeren geen informatie of voorlichting krijgt over sexting en sextortion en daarom niet op de hoogte is van de mogelijke kwalijke gevolgen ervan. De seksuele ontwikkeling van jongeren gebeurt voor een groot deel online. Zo heeft één op de acht jongeren wel eens een naaktfoto of seksfilmpje van zichzelf verstuurd. Dit soort beelden kunnen ongevraagd worden gedeeld of gebruikt voor afpersing.
De campagne wil jongeren meer bewust maken van de gevaren van sexting door de boodschap: ’Sex is leuk en sexting ook, maar doe het wel veilig’ op een voor jongeren herkenbare manier te presenteren. Samen met de GGD Hollands Midden bedachten Kasper van Delft en Thomas Zwanenburg daarom het thema ‘Safe sexting’. De campagne moet jongeren inspireren om alternatieven te gebruiken voor naaktfoto’s en -video’s.
Emoji’s
Het idee is om jongeren gebruik te laten maken van emoji’s. Er zijn verschillende mogelijkheden om een boodschap duidelijk te maken door gebruik te maken van emoji’s. Veel emoji’s hebben een dubbele en daardoor seksuele betekenis die ook weer op een creatieve manier gecombineerd kunnen worden. Jongeren gebruiken veel emoji's en het is een effectief communicatiemiddel zonder dat woorden nodig zijn. De verschillende Giphy Stickers van deze campagne zijn hier te vinden: Giphy Stickers.
De campagne
De campagne is ontwikkeld voor op scholen, buitenreclame en online met #safesexting. Er zijn GIF stickers beschikbaar van op en neer bewegende meloenen, kersen en een aubergine die gedeeld kunnen worden. De Instagram account geeft tips, tricks, winacties en voorbeeld emoji antwoorden die het makkelijker moeten maken om op een originele manier nee te zeggen tegen ‘nudes‘ verzoeken. Offline zijn er lespakketten met spellen zoals ‘Sexy emoji memory’, [bus-]posters, en flyers ontwikkeld.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!