Evert_45 van Daniël te Lindert en Thijs Bontje van N=5 en productiemaatschappijen Pupkin en Superhero Cheesecake won tijdens de ADCN Award Show in de Nationale Opera & Ballet naast de Grand Prix tweemaal goud, eenmaal zilver en driemaal brons.
In de hoofdcategorie Advertising won het goud in de subcategorieën Digital & Social & Mobile en Integrated, zilver in de subcategorie Brand Activation & Experience en brons in de subcategorieën Branded Content & Entertainment en Media. Daarnaast won het in de hoofdcategorie Craft nog brons voor Digital Production.
KPN introduceerde met Evert_45 een jongen die vanuit de Tweede Wereldoorlog zijn persoonlijke verhaal deelt via YouTube en Instagram. Gebaseerd op waargebeurde verhalen van mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Binnen drie weken is meer dan 70% van de Nederlandse jongeren bereikt. Via het YouTube kanaal van Evert_45 hebben zij 1,3 miljoen minuten geschiedenisles gekeken.
De jury’s zeiden over het project: 'Het maakt een zwaar thema toegankelijk, het verbindt het verleden met het heden in op educatieve, fraaie en overtuigende wijze. Het maakt historische verhalen relevant in een moderne visuele taal en met moderne media, tastbaar en recht in het hart van het digitale leven en de cultuur van jonge mensen. Het idee past goed bij het merk en is mooi vertaald naar de mediaplatformen.'
In totaal werden slechts 3 gouden Lampen uitgereikt: naast tweemaal goud voor Evert_45 kreeg The A-Z of Music (Dave Harrington & Charlotte Von Kotze / VICE, i-D, Marc Jacobs, regie: Sam de Jong) goud in de Craft-categorie.
Andere grotere winnaars tijdens de uitreiking waren:
Get The Flow (Ed van Bennekom, Jasper Diks / DDB & Tribal Amsterdam, Robot Kittens, Wefilm, Vodafone Netherlands) met 5 Lampen.
Six Minute Stories (Dawn en Hagens, Zorg en Zekerheid) en PLUS Christmas (Chris Sant, Dieuwer Bulthuis / J. Walter Thompson Amsterdam, Pink Rabbit, PLUS) met 3 Lampen.
En Appelsap Fresh Music Festival – One Love (Rogier Smalhout / HONG KONG Amsterdam), KPN Safe Lock (Carsten van Berkel, Stefan Leendertse / N=5, Holy Fools, code&coding, Make ‘em Say, KPN) en Albert Heijn – Christmas 2017 (Martin Heijgelaar / MRTN, TBWA\NEBOKO, Albert Heijn) met 2 Lampen.
N=5 was het meest succesvolle bureau met 9 Lampen en opvallend was nog dat productiemaatschappij Pink Rabbit zeven Lampen won voor zes verschillende commercials (Roboboy voor Volkswagen / ACHTUNG! mcgarrybowen, Center Parcs: Say Yes en Ford Motorcraft – Welcome Home voor Ogilvy & Mather, PLUS Christmas voor J. Walter Thompson, Albert Heijn – Christmas 2017 en Appelsap – One Love).
In totaal zijn er 61 Lampen uitgereikt: 1 Grand Prix, 3 gouden Lampen, 18 zilver en 39 brons verdeeld over 37 categorieën.
ADCN Managing Director Dinesh Sonak over het winnende werk: 'Wij zijn zeer verheugd over de diversiteit en rijkheid aan creatieve projecten. De Zeitgeist van 2017 gaat over het verleggen van grenzen. Er zijn steeds meer internationale samenwerkingen en co-producties tussen verschillende creatieve disciplines. Dat is gezond voor de ontwikkeling van de Nederlandse creatieve industrie. Bovenal zien wij dat steeds meer merken sociaal-maatschappelijke uitdagingen te lijf gaan met hun bedrijf, producten, diensten en campagnes. Daarin experimenteren ze in mainstream media en zoeken ze naar de juiste inzichten, ethische koers en impact. Dat is de creativiteit van nu en de toekomst.'
ADCN heeft een nieuw digitaal archief ontwikkeld, in samenwerking met Superhero Cheesecake. Al het genomineerde en winnende werk is daarin te bekijken. Het archief is te bezoeken via archive.adcn.nl.
Hier een volledig overzicht van de winnaars met toelichting van de jury.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!