Bijna drie jaar na de lancering van de vorige arbeidsmarktcampagne merkte Dura Vermeer dat het concept aan kracht begon te verliezen. Er was behoefte aan meer inhoudelijke informatie, met name over strategische thema’s. Met de nieuwe campagne 'Meer Dura Vermeer' biedt het bouwbedrijf een treffend antwoord op deze vraag. “Je kunt er letterlijk ‘meer’ mee”, aldus Robine de Graaf, Online Media Manager bij Dura Vermeer. “Het concept is veelzijdiger, en past beter bij de huidige tijd waarin we meer van onze strategische uitdagingen willen laten zien, zoals innovatie en duurzaamheid. Ook sluit het beter aan bij onze organisatiestructuur; van haven en industrie tot woning- en utiliteitsbouw.”
Dura Vermeer bracht zelf de 'Gouden Driehoek', oftewel de drie betrokken partijen, bij elkaar voor de ontwikkeling van de campagne. Radancy verzorgde de strategie en het creatieve concept. Visser Media & Design ontwikkelde en produceerde het videoconcept. Mr. Work was verantwoordelijk voor de recruitmentmarketing en -technologie.
Dura Vermeer = meer
Met de nieuwe campagne wil Dura Vermeer zich sterker positioneren als 'employer of choice' en tegelijkertijd het gevoel van betrokkenheid onder de medewerkers vergroten, waarbij de kernwaarden van het familiebedrijf worden benadrukt. De Graaf: “Een flexibel campagne-construct zoals 'Meer Dura Vermeer' biedt ons de mogelijkheid om de verschillende kanten, en dus een compleet beeld, van onze organisatie te laten zien. Onze kernwaarden, ambities en strategische prioriteiten – maar ook onze bedrijfscultuur, de belofte aan onze medewerkers en de dagelijkse praktijk van het werken bij een familiebedrijf.”
Communicatie is keuzes maken, vertelt René van der Kroon, Strategy & Creative Director bij Radancy. Kies één verhaal en vertel dit zo goed en zo vaak mogelijk. Maar in dit geval durfde het bureau daarvan af te wijken. “Dura Vermeer is zo veelzijdig”, aldus Van der Kroon, “ze bouwen huizen, maar ook kantoren en scholen. Snelwegen en spoorlijnen. Technische installaties en duurzame innovaties. En ook als werkgever biedt ze diversiteit; de één gaat voor die mooie projecten, de ander kiest voor de familiesfeer of lokaal impact kunnen maken. Werken bij Dura Vermeer = dus echt méér; meer dan je denkt, eigenlijk zelfs meer dan één bedrijf. Dat dragen we met de nieuwe arbeidsmarktcampagne uit.”
Een ode aan de medewerker
In de video’s wordt gebruikgemaakt van een beeldtaal die de medewerker laat zien zoals hij of zij echt is. Guus Bruinhof, Head of Video van Visser Media & Design: “Dit doen wij door authentieke portret shots, zonder strakke regievoering. Het gebruik van ongewone, creatieve composities zorgt ervoor dat we video’s maken die spannend blijven. En die iedere keer weer verrassen. Dit zijn voor ons de ingrediënten die zorgen voor een geslaagd employer branding videoconcept.” Voor de inhoud van de video’s is gekozen voor een onderscheidend perspectief. De medewerker vertelt niet vanuit eigen ervaring, wat vaak gebeurt bij employer branding, maar er wordt een ode gebracht door iemand die de medewerker goed kent, zoals een collega of leidinggevende. Er wordt waardering getoond en het mensgerichte speerpunt van Dura Vermeer komt zo duidelijk naar voren.
Behind the scenes
“Tijdens de ontwikkeling van de video's voor 'Meer Dura Vermeer' zijn we eerst in gesprek gegaan met de medewerkers om te achterhalen wat voor hen belangrijk is en waar zij energie van krijgen,” vertelt Bruinhof. “Ook hebben we verschillende collega's geraadpleegd om meer informatie te verzamelen over de geportretteerde, zoals diens persoonlijkheid, sterke punten en waarom deze persoon een moment in de spotlights verdient. Op de draaidag zorgt de crew voor een ontspannen sfeer om de medewerker op zijn gemak te stellen. Christianne Besems, onze Director of Photography, is heel goed in het vastleggen van momenten waarop de geportretteerde helemaal zichzelf is, en zo weet zij de authenticiteit van de video te waarborgen,” aldus Bruinhof.
Samen maakt trots
Sinds 2015 heeft Dura Vermeer arbeidsmarktcommunicatie hoog op de agenda staan vanwege de arbeidsmarktkrapte en het groeiend aantal openstaande vacatures. De betrokkenheid bij de totstandkoming van de campagne was dan ook niet alleen hoog onder de communicatie, HR, en recruitment teams; iedereen voelde de dringende noodzaak en verantwoordelijkheid om hieraan bij te dragen. Medewerkers hebben gefungeerd als klankbord, deelgenomen aan de werkgroepen of zelfs de hoofdrol gespeeld in de video's. De Graaf: “Die interne betrokkenheid is zó waardevol geweest voor het succes van de campagne. En dat zag je natuurlijk helemaal toen de campagne klaar was en al onze collega’s de content massaal zijn gaan delen.”
Veelbelovende eerste resultaten
Door de inzet van social content tijdens de oriënterende fase van kandidaten, ziet Dura Vermeer een stijging in de mate van betrokkenheid. Mensen worden getriggerd en zijn bovenmatig actief op de website en social media van het bouwbedrijf. De content wordt goed bekeken en spreekt aan, wat resulteert in veel nieuwe vacature views en een aanzienlijk verlaagde bounce rate. Kortom: het aantal mensen dat zich oriënteert op werken bij Dura Vermeer is aanzienlijk gegroeid. De Graaf: “Het is geweldig om te zien dat onze oriëntatiefase aanslaat en de eerste resultaten veelbelovend zijn. We zijn vastbesloten om deze lijn voort te zetten en zo nog meer getalenteerde kandidaten aan te trekken.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!