Dove gaat zes afleveringen maken met de hitshow Steven Universe die op Cartoon Network wordt uitgezonden. Dit is onderdeel van het zogeheten Self-Esteem Project, waarmee het zelfvertrouwen bij jongeren wil vergroten.
Steven Universe past bij de doelstellingen van dit project. Het programma bereikt een jong publiek en besteedt aandacht aan inclusief gedrag. Rebecca Sugar, regisseur van Steven Universe: 'Animatieseries zijn een krachtig middel om empathie en begrip te creëren. Daarom besteden wij in de serie veel aandacht aan maatschappelijke kwesties. Zo ook aan verschillende lichaamsvormen.'
We deserve to shine
Het Self-Esteem Project beslaat inmiddels 140 verschillende landen en moet in 2020 zo'n 40 miljoen mensen hebben bereikt. Daarbovenop wil Dove 20 miljoen kinderen met het initiatief in contact brengen.
Professor Phillippa Diedrichs, als psycholoog verbonden aan het Dove Self-Esteem Project, ziet dat er veel verschijningsidealen en stereotypen voorkomen in kinderprogramma's. 'Het is van cruciaal belang dat media kinderen stimuleren om meer zelfvertrouwen ten aanzien van hun lichaam te krijgen.' Dove haakt hierop in door de personages te laten zien, alle met verschillende maten, die blij zijn met hun lichaam. Ook het liedje 'We Deserve To Shine' moet bijdragen aan een positieve beeldvorming over het lichaam.
Dove is het niet eerste merk dat het zelfvertrouwen van vrouwen wil bevorderen. Maandverbandmerk Always lanceerde in 2014 de 'Like A Girl'-campagne waarmee het wil afrekenen met stereotyperingen over meisjes. Nivea moedigt vrouwen aan om met hun borst vooruit door het leven te gaan in de 'Keep Your Head Up'-video.