Premium

Roze frietsaus en french kiss-sushi: dit zijn de opvallendste Pride-campagnes

Amsterdam maakt zich klaar voor Pride en merken als Smullers, H&M en Hema haken hierop in. Dit is ons overzicht.

Sambasushi

1. Smullers komt met roze mayonaise

Bij snackbarketen Smullers krijgen bezoekers een dot roze mayonaise bij hun frietje. De saus is exclusief beschikbaar op de Amsterdamse NS-stations. 

 

Smullers
Smullers

2. Moco Museum nodigt matches van datingapps uit voor een date

Het Amsterdamse museum Moco geeft tijdens Pride Amsterdam gratis kaartjes aan iedereen die een leuke match heeft via een datingapp ('A Match Made in Moco'). Ook krijgen de koppels een poster met het welbekende Banksy werk ‘Kissing Coppers’ mee naar huis. 

Moco, Banksy, Pride
Moco

3. Boomerang houdt fundraiser voor Pride Amsterdam

Het bureau Boomerang gaat aan de slag om zo veel mogelijk Pride-content te maken voor organisaties. In ruil voor deze content vraagt Boomerang een donatie aan het 'Hardcore Happy Fund'. Onder andere Samsung, Volkswagen, Albert Heijn en Nuon hebben deelgenomen aan de actie. Alle opbrengsten, het bureau heeft al meer dan 40 duizend euro opgehaald, worden gedoneerd aan organisaties en/of personen die zich inzetten voor de LGBTQ+ community. 

Boomerang
Boomerang

4. SodaStream lanceert Pride-waterflessen

Het frisdrankenbedrijf komt met een limited edition set herbruikbare flessen. De actie is tweeledig: enerzijds wil SodaStream zijn liefde voor het milieu uitdrukken, anderzijds wil het de LHBT-acceptatie wereldwijd vergroten. 

5. The Good Roll introduceert ‘The Gay Roll’

Duurzaam toiletpapiermerk The Good Roll heeft ter ere van Pride een regenboog wc-rol ontwikkeld, 'The Gay Roll'. Het merk investeert de helft van zijn nettowinst in de bouw van toiletten in Oost-Afrika. 

The Good Roll
The Good Roll

6. Hema organiseert huwelijk

Het warenhuis organiseerde een bruiloft voor drie Europese stellen die in eigen land niet kunnen trouwen. Het huwelijk werd compleet verzorgd door Hema: de taart, bloemen, ringen, kostuums; het zag er piekfijn uit. Ook verkoopt Hema tijdens Pride tompoucen in regenbooguitvoering. Het warenhuis doneert de opbrengst van de gelegenheidssnack aan het scholierennetwerk van belangenorganisatie COC.

 

7. Google hangt de vlag uit

Bezoekers die op ‘Pride Amsterdam’ zoeken via Google, krijgen een regenboogvlak bij hun zoekresultaten.

Google
Google

8. ING komt met pinpas in regenboogstijl

ING is dit jaar voor het eerst partner van Pride Amsterdam en geeft invulling aan het evenement met de ‘Kleur het leven’-campagne. De uitingen zijn onder andere te zien op Schiphol. De bank verwelkomt reizigers met de tekst ‘Freedom, here I come’ en de bagageband kleurt in alle kleuren van de regenboog. Daarnaast kunnen ING-klanten een pinpas in regenboogkleuren aanvragen. 

 

 

Schiphol
Schiphol
Schiphol
Schiphol
ING
ING

9. GayVB vaart met Pride Pont

GVB brengt naast mensen ook een boodschap over tijdens Pride; het komt met een roze veerboot waarop twee zoenende mensen staan afgebeeld. De kussende figuren zijn genderneutraal, waarmee het ontwerp seksuele identiteit en gender-identiteit symboliseert. De pont is ook versierd met de woorden Pride, Equality, Love.

10. H&M komt met unisex Pride-collectie

De Zweedse modeketen komt met nieuwe ‘Love for All’-kledingcollectie naar aanleiding van Pride Amsterdam. De collectie is volledig unisex en tien procent van de opbrengst gaat naar het Free & Equal-programma van de Verenigde Naties.

H&M Pride-collectie
H&M

11. Sushisamba viert Pride met kleurrijke sushi

Het Japanse restaurant Sushisamba heeft in samenwerking met tijdschriften Vogue, Elle, Glamour en L'Homo sushicreaties gemaakt. Elke sushi vertegenwoordigt een merk. De opbrengst van de 'French Kiss'-sushiserie gaat naar Pride Amsterdam. 

Sambasushi
Sambasushi

12. Shell voorziet een aantal stations van een regenboogvlag

Shell heeft de luifels van tankstations beplakt met de kleuren van de regenboog. De organisatie wil met deze actie laten zien dat iedereen bij Shell welkom is. 

Shell
Shell
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie