Tijdens de zeventigste editie van het Cannes Lions Festival of Creativity zijn in totaal 32 Grand Prix' uitgereikt.
De campagne ‘Adlam, an alphabet to preserve a culture' van Microsoft heeft tweemaal een Grand Prix toebedeeld gekregen. Deze case is bedacht en ontwikkeld door McCann New York, het Amsterdamse productiebureau Antinomy Studio heeft hieraan meegewerkt. De campagne heeft als doel om de West-Afrikaanse taal te digitaliseren en zodoende begrijpelijker te maken. Ook de campagne ‘Clash from the past' van Clash of clans - een documentaire waarin de game zijn 'nep- 40e' verjaardag viert- door Wieden+Kennedy Portland heeft twee Grand Prix' gewonnen.
Verder valt op dat de trend van purpose marketing in Cannes nog altijd sterk aanwezig is; vrijwel alle gewonnen cases hebben een maatschappelijke component. Nederland heeft als reclameland geen volwaardige Grand Prix gewonnen, wel hebben ‘we’ vijf Leeuwen in de wacht gesleept, waarover later op Adformatie een analyse verschijnt.
Outdoor
A British Original van British Airways door Uncommon Creative Studio London
Pharma
Scrolling Therapy van Eurofarma door Dentsu Creative Buenos Aires, New York en Chicago
Print & Publishing
Newspapers inside the newspaper edition van Annahar Newspaper door Impact BBDO Dubai
Radio & Audio
Lawyer van Skinny door Colenso BBDO Auckland
Health & Welness
The last performance van Partners Life door Special Auckland
Lions Health Grand Prix for Good
Working with cancer van Memorial Sloan Kettering Cancer Center door La foundation Publicis Chigaco, Publicis Conseil Paris, Le Truc New York, Digitas New York, Saatchi & Saatchi Health New York, Publicis Groupe London
Entertainment
Clash from the past van Clash of clans door Wieden+Kennedy Portland
Entertainment Lions for Gaming
Clash from the past van Clash of clans door Wieden+Kennedy Portland
Entertainment Lions for Music
Beautiful life van Michael Kiwanuka door Smuggler London en Michael Kiwanuka Los Angeles
Entertainment Lions for Sport
Dreamcaster van Michelob Ultra door FCB New York
Design
Adlam, an alphabet to preserve a culture van Microsoft door McCann New York (creatie) en Antinomy Studio Amsterdam (productie)
Film Craft
We cry together door Pglang Los Angeles
Industry Craft
My Japan Railway van JR Group door Dentsu Inc. Tokyo
Digital Craft
Never done evolving ft. Serena Williams van Nike door AKQA Sao Paulo, Portland en Melboure
Creative B2B
Eart4 voor B3 Stock Exchange & United Nations Global Impact door AlmapBBDO Sao Paulo
Creative Data
The artois probability voor Stella Artois door GUT Buenos Aires
Direct
Runner 321 van Adidas door FCB Toronto
Media
Turn your back van Dove door Ogilvy London en David Madrid
PR
Self love bouquet van Doordash door Gut Los Angeles
Social & Influencer
Flipvertising van Samsung door Chep Network Sydney
Creative Business Transformation
Adlam, an alphabet to preserve a culture van Microsoft door McCann New York
Creative Commerce
The subconscious order van Hungerstation door Wunderman Thompson Riyadh
Creative Effectiveness
Shah rukh khan-my-ad van Mondelez door Cadbury Celebrations
Creative Strategy
Plug-inn van Renault door Publicis Conseil Paris
Brand Experience & Activation
Fifa 23 x Ted Lasso van EA Sports Apple door Apple Cupertino en EA Sports Redwood City
Innovation
Mouthpad van Augmental door Wunderman Thompson Lima
Mobile
World cup delivery van Pedidos Ya door GUT Buenos Aires
Glass, the Lion for change
Knock knock van Korean National Police Agency door Cheil worldwide Seoul
Sustainable Development Goals
Where to settle van Mastercard door McCann Poland
Film
Relax, it's iPhone van Apple door Apple Cupertino
Titanium
The first digital nation van The government of Tuvalu door The Monkeys Sydney
Grand Prix for Good
Anne de Gaulle van Fondation Anne de Gaulle door Havas Paris