Dit zijn de 10 finalisten van de Ster Gouden Loeki 2022

Plus en KPN en bureaus TBWA\Neboko, DDB Unlimited en Dentsu Creative Amsterdam zijn ieder tweemaal genomineerd.

Wie wint dit jaar de felbegeerde Gouden Loeki?

De laatste tien finalisten van de Ster Gouden Loeki 2022 zijn bekend. Centraal Beheer Achmea, CliniClowns, KPN, Kruidvat, KWF, McDonald's, Plus Supermarkt en de Staatsloterij maken kans op de bekende publieksprijs.

Er werden het afgelopen jaar in totaal veertig kwartaalwinnaars bekendgemaakt, deze zijn nu samengebracht tot tien genomineerden. De uiteindelijke winnaars worden tijdens de uitreikingsavond op donderdag 9 maart in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam bekendgemaakt.

De winnaars van de Ster Gouden Loeki (goud, zilver, brons) worden voor 75% bepaald door een panel van GfK, de andere 25% wordt bepaald door publiek dat heeft gestemd via de website. Zondag 5 maart is de laatste dag om te stemmen. Meer over de stemmingsprocedure hier.

De tien finalisten op een rijtje.

  • Centraal Beheer Achmea & DDB Unlimited met 'Container'
  • CliniClowns & Sander van de Vlasakker en LegHetVast met 'De lach die doet leven'
  • KPN & Dentsu Creative Amsterdam met 'Glasvezel'
  • KPN & Dentsu Creative Amsterdam met 'Blijf gaan met KPN Unlimited'
  • Kruidvat & DDB Unlimited en Eigen Fabrikaat met 'Iedereen verdient een mooie kerst'
  • KWF & Boris Creative met 'Voor het leven'
  • McDonald's & TBWA\Neboko met 'Vakantieliefde'
  • Plus Supermarkt & Wunderman Thompson met 'Goed eten is een keuze'
  • Plus Supermarkt & Energize met 'Goed eten is samen eten'
  • Staatsloterij & TBWA\Neboko met 'Wacht niet tot geluk je overkomt'

De tien genomineerde commercials zijn hier te bekijken.

Jinek

Bij talkshow Jinek werd maandagavond aandacht besteed aan de Gouden Loeki. Te gast waren topcreatieven Aad Kuijper en Darre van Dijk, die meerdere Loeki’s in de prijzenkast hebben staan. Kuijper stelde dat er het afgelopen jaar zeker mooi werk is gemaakt, ‘maar geen iconisch werk zoals Pietertje en Frekkel waar we het over vijf jaar nog over zullen hebben’. Van Dijk vulde aan dat met name de laatste Nederlandse kerstcommercials van een hoog niveau zijn.

In 1995 reikte de Ster voor het eerst de Gouden Loeki uit. De verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. De allereerste Gouden Loeki werd in '95 gewonnen door KLM met de commercial 'Zwanen'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie