Door: Kim de Klonia & Roderick Mirande
Hoewel Lidl en Albert Heijn er dit jaar vroeger bij waren (trend!), starten de Nederlandse supers traditiegetrouw met de kerst-communicatie vanaf het moment dat de Goedheiligman weer naar Spanje is vertrokken. Zoals elk jaar zetten we alle kerstcommercials voor u op een rijtje, en wel op volgorde van de grootte van het marktaandeel. Het aantal supermarkten met een kerstcommercial stijgt. Waren het er vorig jaar nog vijf (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus en Coop), zijn het er dit jaar zeven. Aldi en Dirk zijn er namelijk bijgekomen.
Wat vindt het vak?
Lees hier hoe het Adformatie Kerstpanel de commercials van dit jaar beoordeelt. Gaat Plus er weer met de winst vandoor?
Albert Heijn
Het motto waar Albert Heijn zijn kerstcommercial (bureau: TBWA), dit jaar aan ophangt, luidt: ‘Het recept voor een bijzondere kerst’. In de commercial volgen we parallel de voorbereidingen van supermarktmanager Ilse in haar Albert Heijn met de kerstvoorbereidingen bij haar thuis. Kerst wordt natuurlijk klein gevierd dit jaar – alleen met oma erbij – en er is videocontact met de buren. Zoon Tommy heeft een muzikale verrassing voor zijn moeder. Het nummer ‘What Christmas means to me’ van John Legend moet de rest doen.
Jumbo
Jumbo koos er bewust voor om zijn commercial (bureau: Alfred), pas na Sint te lanceren. 'Eerst Nederland het mooie Sinterklaasfeest met elkaar laten vieren.' In de kerstcampagne zien we als vanouds Frank Lammers in zijn rol als Bas, vader van het gezin. En omdat opa en oma dit jaar niet bij het gezin aan tafel kunnen zitten, gaat hij bij hen thuis langs met een boodschap. Want een beetje hulp konden én kunnen we dit jaar bijna allemaal wel gebruiken. Uiteraard gaat er dan iets mis...
Jumbo kiest in de commercial ook voor het thema van thuisbezorgen. 'Wil je liever laten bezorgen? Reserveer op tijd een bezorgmoment.'
Lidl
'Feest in het land met Delicieux' - een en sequentie van verschillende kerstscènes, maakt dit jaar plaats voor Thomas Acda als barmhartige samaritaan... euh, hulp-Kerstman. In de commercial, die dit jaar al een voor 6 december werd gelanceerd, zien we hoe Acda - 'Teun' gedoopt - de huizen langs gaat met zijn arreslee. Ondertussen is hij niet te beroerd om nog even de handen uit de mouwen te steken.
Aan het eind van het spotje, gemaakt door Joe Public, blijkt dat Teun ook nog eens een magisch goedje in handen heeft dat het mogelijk maakt om eindelijk weer met zijn moeder te kunnen knuffelen. Willen we niet allemaal dat het jaar zo eindigt? Als we Lidl mogen geloven, zijn de wonderen de wereld nog niet uit.
Plus
We kennen de kerstcommercialsvan Plus, die tot stand komen in samenwerking met Wunderman Thompson, tot nu toe als de meest gedurfde. Zowel in themakeuze als in – soms – surrealistische uitvoering en in scherpe emotie wijken ze af van het gemiddelde. Dit jaar is de Plus-commercial minder radicaal dan andere jaren, maar het signatuur blijft goed herkenbaar.
In de commercial (bureau: Wunderman Thompson) staat het thema ‘weerzien’ centraal. We zien de sympathieke buschauffeur Mo zijn ronde maken op kerstavond. Plus zet hem neer als de verbinder van de buurt, als iemand die ervoor zorgt dat zijn vaste passagiers samen met hun geliefden van het kerstdiner kunnen genieten. En het kan natuurlijk niet anders dat Mo zelf ook aan de kerstdis komt te zitten.
Aldi
Aldi, die dit jaar voor het éérst met een kerstcommercial komt (bureau: Indie), doet dat op de no nonsense-manier. Want bij Aldi vind je simpelweg de lekkerste hapjes en drankjes, voor een prijs die bij de kassa voor feelgood zorgt: om een jaar van beperkingen feestelijk af te sluiten en te proosten op betere tijden. 'Wat de toekomst ook brengt, wij zullen er altijd voor je zijn, zonder dat je de hoofdprijs betaalt', belooft de discounter. 'Prettige feestdagen? Als het aan Aldi ligt wel.
Coop
Coop, zet met 'samen maak je het verschil' al jarenlang in op de kracht van samen. Omdat samenzijn dit jaar nog meer betekenis heeft gekregen, blijft Coop bij zijn leest. Want: 'als cooperatie kent Coop al meer dan 100 jaar de kracht van samen', stelt de super. Het verhaal van een paar kinderen die ervoor zorgen dat er over alle verdiepingen van een flatgebouw een enorme kerstboom te zien is - waar alle buren aan hebben bijgedragen - moet die woorden kracht bijzetten. (Bureau: GUC agency.)
Dirk
Supermarkt Dirk heeft het weliswaar niet over 'kerstcommercials' maar over 'decembercommercials', maar toch is het drietal films ('Tapas', 'Luxe vleeswaren' en 'Gourmet') behoorlijk 'kerstig'. (Hieronder is de versie 'Tapas' te zien.) Dirk pakt de zaak pragmatisch aan en zet in ieder van de commercials een feestelijk smulproduct in de schijnwerpers. Dat dan wel op een lichte manier, een grap, een ultrakort verhaallijntje en een lach. En niet zonder iedere keer te hameren op lage prijzen, voordeel en '3 voor 5 euro'. (Bureau: Total Design)
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!