Veel Thaise transgenders moeten hard vechten om geaccepteerd te worden door hun familie. Silk Shampoo wil daar verandering in brengen en creëerde in samenwerking met bureau J. Walter Thompson een campagne over dit issue met schoonheidskoningin Rock Kwanlade in de hoofdrol.
Elke centimeter is een mijpaal
In de vier minuten durende reclame vertelt Silk Shampoo het levensverhaal van Kwanlade vanuit het oogpunt van haar haardos. Elke centimeter haar is een belangrijke mijlpaal in haar transitie naar een vrouw. Dit verhaal start wanneer Kwanlade nog een klein jongetje is.
In de openingsscène zie je haar - toen nog een hij - in een kappersstoel. Nadat zijn haar is gemillimeterd, kijkt hij droevig naar de lange lokken van zijn Barbie: zijn hoofdhaar is nog maar één centimeter.
Vervolgens worden de obstakels die Kwanlade heeft overwonnen bij haar coming-out als transgender laten zien: de pesterijen, haar dubbelleven en de teleurstelling van haar vader. Hoe langer haar haar wordt, hoe meer verder ze is op de weg naar vrouwelijkheid. Het verhaal heeft dan ook een happy end: haar vader accepteert wie ze is en ondertussen heeft ze haar als Rapunzel.
Met de video hoopt Silk Shampoo niet alleen het taboe rondom transgenders te doorbreken, ook is het een bijzondere manier om de merkbekendheid te vergroten. De reclame is alleen in Thailand al 37 miljoen keer bekeken.